W 2011 roku na wrocławskie Maślice będzie jeździł tramwaj. W tym czasie nowe torowiska powstaną też na Świeradowskiej i Bardzkiej oraz wzdłuż ul. Suchej koło Dworca Głównego. To założenia nowego miejskiego projektu komunikacyjnego Tramwaj Plus
Pierwszy Tramwaj Plus, przecinając centrum, połączy osiedle Gaj z Maślicami, gdzie planowana jest budowa stadionu na mistrzostwa Euro 2012. Będzie jeździł po wydzielonym torowisku i miał pierwszeństwo na każdym skrzyżowaniu. W przyszłym roku rozpocznie się budowa pierwszego odcinka tej trasy - torowiska wzdłuż ul. Świeradowskiej.
- Mamy już gotowy projekt na ten odcinek. W tym roku mamy nadzieję wyłonić w trybie przetargowym wykonawcę robót, podpisać umowę i przekazać plac budowy - mówi Paulina Tyniec, kierownik projektu w urzędzie miejskim.
Równolegle prowadzone będą prace przy budowie torowiska przy ul. Bardzkiej, następnie wzdłuż Hubskiej. Tramwaje nie będą tam jednak - tak jak dziś - skręcać w Glinianą, ale po nowym torowisku pojadą na wprost aż na ul. Suchą. Tam wybudowany będzie nowy węzeł przesiadkowy. - Chcemy doprowadzić tramwaj tam, gdzie jest duża wymiana pasażerów, a więc w pobliże dworca kolejowego i PKS - mówi Tyniec. - W 2009 r. powinna się rozpocząć budowa torowiska, a zakończyć w 2011, kiedy to będą gotowe pozostałe nowe odcinki - Gaj, Kozanów i przedłużenie linii z Kozanowa w rejon stadionu.
W stronę Maślic tramwaj pojedzie ul. Legnicką, gdzie zostaną przebudowane przystanki, zmodernizowane torowisko i wymieniona trakcja. - To rozwiązanie tymczasowe, bo funkcjonowanie Tramwaju Plus nie może się opierać na samej Legnickiej, która już teraz jest przeciążona - mówi Tyniec. - Docelowo trasa biec będzie ul. Starogroblową i Popowicką, ale wybudowanie tam torowiska ze względu na potencjalne problemy z pozyskaniem terenu i konieczność przebudowy dwóch wiaduktów PKP wymaga długotrwałych przygotowań. Prace zakończą się w 2012 roku.
Z Legnickiej tramwaj będzie skręcał w Milenijną, następnie pojedzie w stronę ul. Pilczyckiej. Początkowo torowisko miało kończyć się na Kozanowie, ale zostanie przedłużone do Maślic i będzie gotowe w 2011 roku. W rejonie planowanego stadionu przy ul. Drzymały ma powstać kolejny nowoczesny węzeł przesiadkowy.
Druga linia Tramwaju Plus połączy Leśnicę z Sępolnem. Na obie trasy wyruszy niskopodłogowy tabor, który - przystosowany do jazdy w obu kierunkach - nie będzie musiał zawracać na pętli. Natomiast między Oporowem a Biskupinem powstanie druga we Wrocławiu trasa średnicowa. Pierwsza, przecinająca ul. Szewską, łączy południową i północną cześć miasta.
- Koszt realizacji tych zadań szacujemy na 700 mln zł. Zamierzamy je sfinansować w części z unijnego Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko". Prace mają się zakończyć najpóźniej do 2011 roku - mówi Tyniec.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.