Tramwaje Warszawskie planują w następnej perspektywie budowę trasy z Dw. Zachodniego do Wilanowa. W opracowaniu dot. perspektywicznego rozwoju sieci tramwajowej przewidziane są dwie trasy tramwajowe do tej dzielnicy. Okazuje się, że mogłyby one stanowić dla siebie niepożądaną konkurencję. – Należy świadomie zrezygnować z budowy tramwaju na al. Wilanowskiej, który stanowiłby konkurencję dla trasy przez Sobieskiego i znacznie pogarszałaby warunki podróży na I linii metra – mówi Leszek Ruta, prezes stowarzyszenia Transport Publiczny.
Budowa tramwaju do Wilanowa była przedmiotem debaty organizowanej przez Stowarzyszenie Transportu Publicznego oraz Inicjatywę dla Infrastruktury. Według prognoz Wilanów będzie jednym z bardziej dynamicznie rozwijających się obszarów miasta – w tej chwili jest to jedyna dzielnica Warszawy pozbawiona komunikacji szynowej. Nic dziwnego, że w opracowaniu ekspertów na zlecenie miasta jako priorytetową uznano realizację dwóch tras – przez Dolny Mokotów i do stacji metra Wilanowska na I linii.
– Tramwaj docierał do nas do 1973 r. Wracamy więc do przeszłości. Jego budowa nie rozwiąże pewnie wszystkich problemów komunikacyjnych, ale jest potrzebna – mówi Ludwik Rakowski, burmistrz dzielnicy. W tej chwili Wilanów zamieszkuje oficjalnie 24 tys. osób, a – jak szacują władze – w perspektywie kilku lat wartość ta może wzrosnąć do 100 tys. osób. – W dokumentach dwie linie do Wilanowa zostały uznane za priorytetowe. Jak widać, to nie tylko odczucia mieszkańców i radnych, ale także ekspertów – mówi Rakowski.
Priorytetowy tramwaj
Bardziej zaawansowane prace koncepcyjne i planistyczne trwają przy tramwaju z Dw. Zachodniego przez Pole Mokotowskie i Dolny Mokotów. – Trasie do Dw. Zachodniego mówimy na pewno tak, ale nie miałbym nic przeciwko, gdyby tramwaj jechał Marszałkowską do centrum – mówi Rakowski.
Tramwaje Warszawskie potwierdziły gotowość realizacji trasy z Dw. Zachodniego do Wilanowa. – Propozycja figuruje w naszej świadomości już 25 lat. Wydaje się, że tramwaj może być realizowany w najbliższej perspektywie finansowej UE – mówi Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich.
W trzech etapach
Inwestycja byłaby podzielona na trzy etapy. Pierwszy obejmuje budowę 9,5-km odcinka od al. Niepodległości i stacji metra Pole Mokotowskie przez Rakowiecką, Goworka, Spacerową, Sobieskiego do Wilanowa do krańca przy Branickiego. Przedłużenie linii do Pałacowej i w rejon Południowej Obwodnicy Warszawy ze względów własnościowych nie jest na razie planowane. Rozpatrywane jest za to odgałęzienie do ul. Św. Bonifacego (rejon pętli Stegny). Jak wyliczają Tramwaje Warszawskie, do obsługi trasy potrzeba byłoby 43 tramwajów dwukierunkowych. Koszt infrastruktury to 215 mln zł, a taboru – 335 mln zł.Drugi etap obejmuje krótki, 1,5-km odcinek od Dw. Zachodniego przez Bitwy Warszawskiej do Grójeckiej. Jego koszt to 102 mln zł. Trzeci etap to budowa 1,7-km trasy od pętli Banacha do Rakowieckiej wzdłuż Rostafińskich. Tramwaje Warszawskie uznają go za najtrudniejszy w realizacji, gdyż inwestycja jest planowana w rejonie Pola Mokotowskiego.
Prace nad wszystkimi etapami miałyby toczyć się równocześnie – dzięki podziałowi opóźnienie przy jednym nie będzie wstrzymywać innego. Co więcej, zakup taboru dwukierunkowego pozwoli na obsługę w odcinkach, bez pętli – zresztą w rejonie Branickiego nie będzie miejsca na pętlę.
Przetarg w 2017?
Nie ma jeszcze decyzji władz miasta o realizacji tej trasy, nie znajduje się ona w umowie wieloletniej z Tramwajami Warszawskimi. – Po otrzymaniu decyzji władz miasta mamy ok. dwa lata na decyzję środowiskową. Trzeba byłoby startować z tym już teraz – mówi Karos. Jak dodaje, w 2017 r. można byłoby ogłaszać przetarg na budowę. Prezes TW wylicza, że budowa tej trasy oznacza wzrost pracy przewozowej o 15%.
Trasa ma poparcie Wiesława Witka, dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego. – Nie ma w ogóle co o tym dyskutować. W lutym wspólnie z Biurem Funduszy Europejskich stawiamy wniosek, żeby tramwaj był finansowany i mógł powstać. Konieczna jest zgoda zespołu koordynującego i prezydent miasta – mówi Witek.
Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl