PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z Trakcją na zaprojektowanie i rozbudowę torów w rejonie stacji Biała Podlaska i Małaszewicze na linii Warszawa – Terespol. To kolejne prace dla wykonawcy, który od kilku lat modernizuje LCS Terespol.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dziś (18 listopada) umowę o wartości prawie 123 mln zł netto na zaprojektowanie i wykonanie rozbudowy stacji Biała Podlaska o dziesięć torów. Stacja Małaszewicze będzie rozbudowana o trzy tory. Łącznie wybudowanych zostanie kilkanaście kilometrów torów. Prace zaplanowano na lata 2022-2024.
Dłuższe pociągi na Jedwabnym SzlakuJak podkreśla PLK, stacje będą dostosowane do obsługi cięższych i dłuższych pociągów towarowych – 750 metrów. Zakres prac obejmuje także budowę sieci trakcyjnej, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Będzie wykonane odwodnienie, ważne dla dobrego utrzymania torów. Prace finansowane są ze środków publicznych przeznaczonych na dokapitalizowanie Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach dofinansowania Krajowego Programu Kolejowego.
– To ważna inwestycja dla poprawy przewozu towarów koleją. Efektem będzie sprawniejszy przejazd większej liczby pociągów, co oznacza lepsze możliwości wymiany handlowej. Takie inwestycje jak ta w Małaszewiczach i Białej Podlaskiej, istotnie zwiększają rolę kolei jako sprawnego i ekologicznego środka transportu – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury cytowany w komunikacie.
Będzie też przebudowa przystanku Biała Podlaska Wschodnia
W zakresie podpisanej umowy jest także budowa przejścia pod torami na nowym przystanku Biała Podlaska Wschodnia. Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo. Dla podróżnych z trudnościami z poruszaniem się zostaną udostępnione pochylnie. W tunelu zamontowane zostanie energooszczędne, jasne oświetlenie LED. Obiekt zapewni dogodne przejście na dwa nowe perony jednokrawędziowe. Wejście do tunelu będzie zapewnione od strony ulicy Sidorskiej i Akademii Bialskiej.
Jak dodaje PLK, od października podróżni korzystają na stacjo Biała Podlaska z nowego przejścia podziemnego, którym od strony budynku dworca mogą dostać się na zmodernizowany już wcześniej peron wyspowy. Zamontowano windy, oznakowanie i oświetlenie. Wykonawca kontynuuje przebudowę peronu przy budynku dworca. Układana jest nowa nawierzchnia, będą montowane wiaty, ławki, oświetlenie i gabloty informacyjne. Od połowy grudnia planowane jest udostępnienie nowego peronu podróżnym. PLK wspólnie z miastem wybudowały także bezkolizyjne skrzyżowanie w rejonie ul. Lubelskiej w Białej Podlaskiej. Wyremontowano przejazdy kolejowo-drogowe, m.in. na ul. Łomaskiej.
W ramach tej samej umowy, podróżni korzystają z nowych wyższych peronów z dojściami przyjaznymi dla osób niepełnosprawnych w Małaszewiczach i Terespolu. Pasażerowie zyskali nowe wiaty peronowe, wygodne ławki, oznakowanie i tablice informacyjne.
Kolejne prace dla Trakcji
Rozbudowa stacji Małaszewicze i Biała Podlaska są uzupełnieniem inwestycji „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol”, dofinansowanej przez Unię Europejską w ramach instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEF). Wartość tego projektu to 736,8 mln zł. Ważna dla Jedwabnego Szlaku inwestycja jest
opóźniona o kilka lat (a przebudowa samego terminalu w Małaszewiczach
wciąż się nie rozpoczęła); mimo to nie było oporów przed podpisaniem kolejnej umowy z wykonawcą, który
wchodzi właśnie do grupy PKP PLK.