Partnerzy serwisu:
Biznes

Trakcja: PKP PLK i GDDKiA powinny przyspieszyć przetargi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
01-03-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Trakcja: PKP PLK i GDDKiA powinny przyspieszyć przetargi
fot. Trakcja SA
Trudny dla całej branży rok 2020 zakończył się dla Trakcji SA poprawą wyniku finansowego. Firma pomyślnie przeszła restrukturyzację i zdobyła nowe kontrakty. Jej kierownictwo dostrzega jednak ryzyko wojny cenowej z powodu zbyt małej liczby ogłaszanych przez państwowe instytucje przetargów na inwestycje.

Powołując się na raport firmy doradczej Deloitte na temat branży budowlanej i kluczowych polskich spółek, przedstawiciele Trakcji twierdzą, że wskaźniki produkcji budowlano-montażowej były mimo trudnych okoliczności wysokie. Trakcja – 10. największa firma budowlana na polskim rynku – jako jedna z nielicznych w 2020 r. poprawiła wręcz wyniki finansowe w porównaniu z latami poprzednimi. – Firma, zgodnie z założeniami, stara się utrzymać pewien stopień dywersyfikacji portfela zamówień, bazową produkcję kolejową, uzupełniając kontraktami z branż drogowo-mostowej i tramwajowej. Podpisujemy kontrakty z partnerami samorządowymi: np. w Skarżysku-Kamiennej wybudujemy wiadukt kolejowy o wartości ponad 28 mln zł netto. Obecnie czekamy na rozstrzygnięcie kontraktu o wartości 125 mln zł netto – informuje wiceprezes zarządu Trakcji Arkadiusz Arciszewski.

Przed firmą jest również podpisanie kontraktu konsorcjalnego na rozbudowę sieci tramwajowej w Olsztynie o wartości 323 mln zł netto. Spółka oczekuje na wybór wykonawcy przebudowy stacji Warszawa Wschodnia. – W wyniku satysfakcjonującego poziomu naboru zamówień w spółce Trakcja SA de facto rozpoczyna rok 2021 z portfelem zamówień, którego wartość w zakresie nowych kontraktów przekroczyła już 900 mln zł – głosi komunikat prasowy Trakcji. Należy jednak wspomnieć, że realizowane przez firmę kontrakty na magistrali E20 mają opóźnienia. Trakcja tłumaczy je przyczynami niezależnymi od siebie.

Restrukturyzacja pomogła wyjść na prostą

W ocenie prezesa zarządu i dyrektora generalnego Trakcji Marcina Lewandowskiego poprawa kondycji całej spółki w czasie pandemii wynika z dobrych decyzji biznesowych (zróżnicowanie portfela zamówień), a także z przeprowadzonych w ubiegłym roku reform organizacyjnych. – W roku 2019 skumulowały się negatywne efekty i błędy przeszłości, dlatego niezbędne było niezwłoczne zainicjowanie kompleksowego planu restrukturyzacji przedsiębiorstw z grupy Trakcja. Dzięki udziałowi w procesie restrukturyzacji ekspertów z ARP Restrukturyzacje sp. z o. o., wyspecjalizowanej spółki z Grupy Agencji Rozwoju Przemysłu SA, mogliśmy kontynuować dotychczas realizowane prace, a także prowadzić dalszy nabór zamówień – wyjaśnia prezes.

W latach 2019-2020 spółka przy udziale ekspertów Agencji Rozwoju Przemysłu zrealizowała w ramach programu naprawczego kilkadziesiąt inicjatyw, których efektem było „uszycie spółki na miarę”. Należały do nich: ujednolicenie systemu wynagradzania, digitalizacja procesów zachodzących w przedsiębiorstwie, redukcja kosztów (także na szczeblu zarządu), optymalizacja floty, a także prawidłowe ewidencjonowanie i rozliczanie czasu pracy, pozwalające na skuteczną analizę kosztów i oceny wydajności.

Mimo poprawy standardów i optymalizacji wielu procesów w spółkach, a także usprawnienia komunikacji korporacyjnej i zewnętrznej, problemem jest wciąż ograniczona dostępność finansowania. – Naszą bolączką pozostaje utrudniony dostęp do niezbędnych instrumentów finansowych, co skutkuje ograniczoną możliwością napędzania naszej produkcji. Obecna, zoptymalizowana Trakcja, jest gotowa sprostać przerobom na poziomie ok. 1,3 mld złotych – ocenia Lewandowski.

Albo przyspieszenie przetargów, albo wojna cenowa

W ocenie przedstawicieli Trakcji pandemia COVID-19 nasiliła przede wszystkim problemy, z którymi branża borykała się już wcześniej. Do najważniejszych z nich należą trudności kadrowe. Dotychczas przedsiębiorcy radzili sobie, zatrudniając pracowników ze Wschodu, co pandemia mocno utrudniła. – Dostrzegalne są także symptomy wojny cenowej, wynikającej z niskiego poziomu nowych projektów i ogłaszanych w związku z nimi przetargów. Przy czym spadek cen oferowanych w poprzednim roku w przetargach na budowy dróg został dostrzeżony i potwierdzony przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – czytamy w komunikacie prasowym firmy.

O kondycji branży – według przedstawicieli Trakcji – będzie stanowić w najbliższych latach utrzymanie odpowiedniego poziomu inwestycji przez PKP PLK, GDDKiA oraz samorządy. Do kluczowych inwestycji firma zalicza Rail Baltica, Via Carpatia, Program Budowy Dróg Krajowych 2014-2023, a także budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Polskie firmy budowlane z nadzieją spoglądają w kierunku wielkich inwestycji, które wedle wszelkich prognoz mogą stanowić koło zamachowe polskiej gospodarki na lata – podkreślono w komunikacie.

Trakcja przyłącza się do skierowanego do PKP PLK, GDDKiA i innych głównych państwowych inwestorów apelu firm budowlanych o przyspieszenie inwestycji planowanych do realizacji ze środków nowego unijnego okresu programowania (2021-2027). – Jak pokazują wszelkie wskaźniki, branża jest gotowa do realizacji wielomiliardowych inwestycji, dlatego tak istotne jest zachowanie impetu inwestycyjnego i zwiększenie dynamiki w ogłaszaniu przyszłych przetargów – argumentują reprezentanci firmy.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Trakcja SA: Na linii do Wisły nie jesteśmy jedynymi winnymi

Infrastruktura

Trakcja SA: Na linii do Wisły nie jesteśmy jedynymi winnymi

Roman Czubiński 16 grudnia 2020

Trakcja SA i PRKiI ogłosiły plan połączenia

Biznes

Trakcja SA i PRKiI ogłosiły plan połączenia

Trakcja SA 28 października 2013

Wykonawcy żądają od PKP PLK 95 mln złotych kar umownych

Biznes

Wykonawcy żądają od PKP PLK 95 mln złotych kar umownych

jm, Rynek Kolejowy/Trakcja 28 października 2013

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Trakcja SA: Na linii do Wisły nie jesteśmy jedynymi winnymi

Infrastruktura

Trakcja SA: Na linii do Wisły nie jesteśmy jedynymi winnymi

Roman Czubiński 16 grudnia 2020

Trakcja SA i PRKiI ogłosiły plan połączenia

Biznes

Trakcja SA i PRKiI ogłosiły plan połączenia

Trakcja SA 28 października 2013

Wykonawcy żądają od PKP PLK 95 mln złotych kar umownych

Biznes

Wykonawcy żądają od PKP PLK 95 mln złotych kar umownych

jm, Rynek Kolejowy/Trakcja 28 października 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5