Partnerzy serwisu:
Biznes

Track Tec: Nieuchronna kumulacja inwestycji kolejowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
09-09-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Track Tec: Nieuchronna kumulacja inwestycji kolejowych
fot. Track Tec
Najbliższe lata będą burzliwym czasem na rynku wykonawców infrastruktury kolejowej. Skala środków do „przerobienia” będzie znacznie przekraczała dotychczasowe rekordy – powiedział podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego wiceprezes zarządu Track Tec Krzysztof Niemiec. Odpowiedź na to wyzwanie powinna, jego zdaniem, zacząć się od pilnej aktualizacji Strategii Rozwoju Transportu i konkretnego określenia celów dla polskiej kolei.

Transport – drogowy, kolejowy i wodny – jest tą dziedziną wchodzącą w zakres Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, na którą wydatki są największe. – Powinniśmy już dziś przewidywać związane z tym oczekiwania społeczne i potrzeby gospodarki. W 2030 roku będą one duże, na miarę wielkości tych środków – zaznaczył Niemiec. Całe otoczenie kolejowe potrzebuje określenia jednoznacznych celów, które byłyby podstawą przygotowania się do ich realizacji – dodał.

Z finansowego punktu widzenia ważne jest, by branże objęte strategią były atrakcyjne dla banków i instytucji finansowych, tak by stały się dla nich atrakcyjnymi celami biznesowymi. – Powinniśmy równać do najlepszych. W Niemczech kolej przewiozła w ubiegłym roku 2,9 mld pasażerów, w Polsce – 336 mln. My też powinniśmy dążyć do poziomu nawet 3-krotnie wyższego niż obecny– kontynuował wiceprezes Track Tec. Jak przypomniał, kolej jest tym środkiem transportu, który z powodów środowiskowych, bezpieczeństwa oraz sprawności systemu komunikacyjnego musi być preferowany. W tym celu modernizacja i rozbudowa sieci powinna odbywać się w taki sposób, by mogła pomieścić taką ilość pociągów pasażerskich, a przecież na drogach jest jeszcze 2 mld ton ładunków.

Wiele uwagi Niemiec poświęcił ilości pieniędzy, które mają trafić na rynek w kolejnych latach. – Do 2019 r., w ciągu 6 lat, wydaliśmy na kolej, ze środków II perspektywy, 27 mld zł. Do wydania w ciągu 4 lat kolejnych lat zostaje 48,5 mld zł. Do końca 2023 r. musimy więc wydawać na inwestycje kolejowe rocznie średnio 12,1 mld zł – a dotychczasowy rekord to 9 mld zł – wyliczał. Na tym jednak skala środków, które będą musiały zostać zainwestowane, nie kończy się. – Od 2021 r. dołączy Fundusz Odbudowy – 23 mld euro, przeznaczonych głównie na drogi, kolej i energetykę. W 2022 r. dojdzie jeszcze CPK, który do 2027 r. ma oddać do użytku 530 km linii kolejowych, w większości w nowym śladzie. To niezwykle krótki okres dla realizacji tego typu inwestycji – zwrócił uwagę przedstawiciel Track Tec.

Jak przedstawiają się dotychczasowe wydatki na inwestycje w infrastrukturę kolejową w II unijnej perspektywie oraz w latach kolejnych Krzysztof Niemiec pokazał na slajdzie (kliknij obrazek, aby zobaczyć w dobrej jakości).

Co ważne, od 2021 r. PKP PLK zamierza ogłaszać przetargi na inwestycje, finansowane już ze środków nowej unijnej perspektywy budżetowej, w systemie „buduj”. To zdecydowanie przyspieszy realizację poszczególnych zadań. Łącznie branża będzie więc musiała sprostać inwestycjom o wartości ponad 15 mld rocznie.

– O wykorzystanie środków z bieżącej perspektywy będzie toczyła się, do końca 2023 roku, nieustająca walka – wyciągnął wniosek Niemiec. – Jak to zrealizować? Jak pomieścić to na rynku? Wyzwanie dla wszystkich zaangażowanych w proces inwestycyjny jest wyjątkowo duże. Pamiętajmy, że przeżyliśmy już kilka „skoków” zapotrzebowania wykonawstwo i wyroby, z określonymi konsekwencjami – zaznaczył.

Zadania, nawet tak znaczące są do wykonania. Potrzebna jest jednak wcześniejsza wiedza o ich wielkości w latach kolejnych, która pozwoli na przygotowanie się do ich realizacji. Oczywiście koniecznym jest realizowanie zadań w zakresie określonym w obecnym i przyszłym KPK, bez przesuwania „niewykonania” na lata następne.

W 2021 rozpocznie się więc, jak prognozuje Niemiec, szczególnie wymagający okres związany z inwestycjami w infrastrukturę kolejową. Oprócz zadań bieżących inwestora i firm w nie zaangażowanych istnieje potrzeba pilnej aktualizacji Strategii Rozwoju Transportu. Trzeba wprowadzić do niej jednoznaczne, zwymiarowane cele tak by były one jasne dla wszystkich uczestników procesu – dodał wiceprezes Track Tec. To ułatwi nie tylko bieżącą pracę, ale pozwoli też na ocenę efektywności wykorzystania pieniędzy unijnych i budżetowych po upływie trzech kolejnych perspektyw.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Track Tec obecny na rynku czeskim

Biznes

Track Tec obecny na rynku czeskim

materiał partnera 23 lutego 2023

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Biznes

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 07 lutego 2023

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

Infrastruktura

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

inf. pras 14 listopada 2022

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

Biznes

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

inf. pras 19 października 2022

Zobacz również:

Track Tec obecny na rynku czeskim

Biznes

Track Tec obecny na rynku czeskim

materiał partnera 23 lutego 2023

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Biznes

Track Tec: Inwestując w kolej, unikniemy wstrząsu

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 07 lutego 2023

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

Infrastruktura

Stacja Ścinawka po odbiorze końcowym

inf. pras 14 listopada 2022

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

Biznes

Track Tec na RailwayTech Indonesia 2022

inf. pras 19 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5