Inwestycje w poprawę i zwiększanie potencjału systemów tramwajowych nie ograniczają się tylko do budowy nowych linii. Należy inwestować także w istniejącą infrastrukturę: poprawę jej parametrów czy konkurencyjności tramwajów. Co w tej kwestii dzieje się w Toruniu?
Transport Publiczny pisał ostatnio o obecnie realizowanych inwestycjach tramwajowych w Toruniu. Jak podaje Piotr Reich „po zakończeniu budowy linii tramwajowej do UMK trasę będzie obsługiwała linia tramwajowa nr 1 (obecnie obsługująca połączenie Olimpijska – Reja - przyp. red.). Dokładne zmiany wprowadzi Organizator Transportu, czyli Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia”.
Niemniej jednak należy przypomnieć, że budowa linii tramwajowej do UMK to nie jedyne przedsięwzięcie realizowane w ramach rozwoju systemu transportu publicznego w mieście. Jedna z części projektu rozwoju sieci komunikacji tramwajowej zakłada także wdrożenie nowoczesnego systemu zarządzania ruchem drogowym w Toruniu. W roku bieżącym planowane jest także rozpoczęcie II etapu modernizacji platform przystankowych. W ramach tejże inwestycji zmodernizowane zostaną platformy w lokalizacji Ślaskiego, Wyszyńskiego, Konstytucji 3 Maja, Olimpijska i 700-Lecia. (Prace te mają zakończyć się do 31 października 2014 r.) Ruszą też roboty budowlane związane z przebudową pl. św. Katarzyny (w tym: wyniesienie poziomu jezdni w celu zapewnienia platformy przystankowej). Ponadto wszędzie tam sygnalizacje świetlne zostaną zmodernizowane i przeprogramowane oraz nastąpi ich synchronizacja. Z kolei na ul. Warszawskiej, Szumana, i Wałach gen. Sikorskiego będą instalowane separatory torowiska.
Wymienione inwestycje mają przede wszystkim na celu wzmocnienie roli transportu szynowego jako środka lokomocji niezależnego od zatłoczenia dróg. Środki służące jego realizacji to bowiem zgodnie z założeniami Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Torunia m.in.:
-
wprowadzenie pełnego priorytetu w ruchu dla pojazdów komunikacji zbiorowej;
-
usprawnienie przejazdu dla pojazdów transportu publicznego – skrócenie czasu przejazdu, podwyższenie punktualności, wzrost efektywności przewozowej.
Osiągnięte w rezultacie powyższych działań podwyższenie prędkości komunikacyjnej, wyraźnie przyśpieszy tutejszy publiczny transport zbiorowy, wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców i zachęcając ich tym sposobem do zmiany preferencji i zachowań komunikacyjnych.
Artykuł pochodzi ze strony Transport-Publiczny.pl