Toruń dołącza do innych polskich miast w programie modernizacji i rozbudowy tramwajów. Co trzeba zrobić, by komunikacja szynowa w tym mieście stała się wreszcie konkurencyjna względem innych środków transportu?
Rozwój transportu szynowego na terenie Torunia jest coraz wyraźniej dostrzegalny, za co należy pochwalić zarówno urzędników, samorządowców, jak i pracowników Miejskiego Zakładu Komunikacji. Konieczne jest jednak uświadomienie sobie, jak wiele wciąż jest do zrobienia; i to zarówno w kwestii inwestycji czy rozbudowy sieci, jak i w zakresie usprawnień organizacyjnych oraz systemowych. Na szczęście wg założeń, do końca 2015 roku, wybudowany ma zostać węzeł przesiadkowy przy dworcu Toruń Miasto. Jednakże z całą pewnością 4 linie tramwajowe i dwa węzły przesiadkowe w mieście liczącym 200 tys. stałych mieszkańców to wciąż niewiele.
Przede wszystkim należy wszelkimi sposobami dążyć do tego, aby uczynić autobus i tramwaj komplementarnymi elementami systemu komunikacji zbiorowej w Toruniu. Istnieje bowiem uzasadniona obawa, iż w dalszym ciągu będą one ze sobą konkurować (mimo iż są obsługiwane przez jednego operatora – MZK Toruń). Marginalizacja funkcji tramwaju w sieci komunikacyjnej miasta, to zresztą – jak zauważono w Planie transportowym – jeden z kluczowych problemów, wymagający pilnych i zdecydowanych działań.
Co więcej, trzeba mieć na uwadze, że kształtowanie sprawnego systemu powiązań z zewnętrznym układem komunikacyjnym oraz powiązań „wewnątrzmiejskich” determinuje potrzebę nieustannych usprawnień. Ich wdrażanie wymaga natomiast m.in. budowy pełnostandardowych pętli tramwajowych, jak również tworzenia kolejnych integracyjnych węzłów przesiadkowych (miejskich i międzyregionalnych), umożliwiających wybór alternatywnego środka komunikacji zbiorowej (np. kolej-tramwaj-autobus lub tramwaj-autobus). Jedynie prowadzona w zgodzie z powyższymi zasadami polityka transportowa zaowocuje trwałą i zadowalającą poprawą funkcjonalności lokalnego transportu zbiorowego, a także ogólnym polepszeniem warunków komunikacyjnych w układzie przestrzennym miasta.
To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl