Istniejący od blisko 40 lat odcinek jednotorowy za stacją Toruń Miasto ma zostać rozbudowany do dwóch torów. PKP PLK planują oprócz tego modernizację toruńskiego odcinka linii, połączoną m. in. z przebudową peronów i remontem mostu na Wiśle. Niestety, inwestycja wciąż nie ma finansowania ani – w związku z tym – sprecyzowanego harmonogramu.
Zarządca infrastruktury planuje zmodernizować ok. 6 km torów i sieci trakcyjnej, a także stacje Toruń Wschodni oraz Toruń Miasto. – Przebudowane perony dostosujemy do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym o ograniczonych możliwościach poruszania się, dzięki zabudowie wind, które zapewnią wygodny dostęp do kolei. Stacje wyposażymy w czytelny system informacji pasażerskiej – zapowiada Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.
Będą dwa tory – i kładka obok mostu
Ważna zmiana zostanie wprowadzona w tunelu pod Placem Pokoju Toruńskiego. Od czasu elektryfikacji linii w roku 1987 dwutorowa linia zwęża się na odcinku tunelowym do pojedynczego toru. Przyczyną była większa w części centralnej wysokość nawy i sklepienia łukowego: w centralnej części obiektu istniała przestrzeń, w której można było zmieścić przewód jezdny – jej wygospodarowanie po bokach, nad oboma torami, wymagałoby zaś kosztownych prac adaptacyjnych. W efekcie na linii powstało jednak wąskie gardło.
Teraz dwutorowość zostanie przywrócona. – Powstanie drugi tor, który zwiększy przepustowość linii – zapowiada Zieliński. Warto dodać, że tunel pod Placem Pokoju Toruńskiego jest pozostałością fortyfikacji z czasów zaboru pruskiego - jedyną zachowaną w Polsce w stanie czynnym bramą kolejową.
Remontu doczeka się też położony po przeciwnej stronie stacji Toruń Miasto most kolejowy przez Wisłę. – [Planujemy] wykonanie zabezpieczenia antykorozyjnego, remont przyczółków, łożysk, podpór i wieżyczek. W zakresie należącym do Miasta Toruń, w bezpośrednim sąsiedztwie mostu, zostanie wybudowana kładka pieszo–rowerowa – wylicza przedstawiciel PKP PLK.
W oczekiwaniu na pieniądze
Inwestor ma już gotową dokumentację projektową dla modernizacji linii 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni. Przebudowa ma objąć także budowę nowych przystanków kolejowych na terenie miasta oraz infrastrukturę dworcową. Za prace związane z tą ostatnią będzie oczywiście odpowiadała spółka PKP SA. Na razie, od jesieni 2022 r.,
trwa przebudowa dworca Toruń Miasto, mająca zakończyć się w drugiej połowie bieżącego roku.
Nie wiadomo natomiast, kiedy prace doczekają się realizacji. Zarządca infrastruktury wciąż nie ma bowiem dla nich finansowania. – Realizacja inwestycji będzie możliwa po zapewnieniu środków finansowych oraz pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych – informuje tylko Zieliński.