Znacznymi środkami finansowymi wspierany jest w Toruniu rozwój komunikacji tramwajowej, która zgodnie z przyjętą polityką transportową pełnić ma szczególnie ważną rolę w systemie publicznej komunikacji zbiorowej jako całości. Miasto staje zatem przed szansą dołączenia do grona najsprawniej skomunikowanych obszarów zurbanizowanych w Polsce.
W ostatnich tygodniach zakończono modernizację pętli tramwajowej Olimpijska. Powstała też zupełnie nowa pętla tramwajowo-autobusowa na końcu budowanej obecnie trasy tramwajowej na Bielany. Trwają ponadto prace projektowe nad planem przebudowy pętli Motoarena, a węzeł przesiadkowy w Alei Solidarności już za kilka miesięcy obsłuży pierwszych pasażerów.
Jednakże czy uczyniono wystarczająco dużo, aby poprzez poprawę dostępności sieci tramwajowej zmierzać w kierunku zwiększenia niezbyt dobrych wskaźników wykorzystania pracy przewozowej w transporcie szynowym? Co jeszcze należałoby zrobić już dziś, a następnie w kolejnych latach, po to by możliwie najpełniej spożytkować rosnący potencjał transportu szynowego w mieście Kopernika? Przyjrzyjmy się nieco szerzej problemowi.
Warto podkreślić, iż pętla tramwajowo-autobusowa Bielany już od 1 marca pełni rolę przystanku końcowego i początkowego dla wielu linii autobusowych i taką samą rolę będzie pełnić dla linii tramwajowej (po całkowitym zakończeniu jej budowy). – Należy nadmienić, że studenci UMK wystosowali petycję do realizujących projekt o jak najszybsze uruchomienie pętli, petycję podpisało ponad 700 osób. (…) Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym przekazano do eksploatacji układ drogowy, co umożliwiło rozpoczęcie użytkowania peronów autobusowych. Po zakończeniu budowy linii tramwajowej, uzyskaniu wszelkich niezbędnych dokumentów oraz wykonaniu jazd próbnych, również układ torowy zostanie przekazany do eksploatacji. Jest to planowane na drugą połowę bieżącego roku – informuje portal transport-publiczny.pl Piotr Reich, rzecznik prasowy MZK w Toruniu.
Na pętli, zlokalizowanej na końcu trasy tramwajowej na Bielany przy ul. Szosa Okrężna, znajdują się trzy platformy przystankowe – dwie zarezerwowane dla autobusów wraz z tramwajami oraz jedna platforma wyłącznie dla tramwajów. Jak podaje Reich „na chwilę obecną obiekt ten jest wyposażony w nową dyspozytornię (z przyszłą funkcją sprzedaży biletów), pełne oświetlenie, wkrótce pojawi się system informacji pasażerskiej – docelowo będzie obsługiwał ruch tramwajowy i autobusowy”. Wydaje się zatem już dziś, iż pętla Bielany będzie doskonale spełniać swoją rolę, gwarantując niczym nieutrudnioną, wysoką dostępność usług transportu miejskiego dla setek studentów, codziennie udających się w ten rejon miasta.
To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl