Władze Torunia nie wykluczają, że w perspektywie kilku najbliższych lat uruchomią „miejskie” pociągi. Celem władz Torunia jest także budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych (P&R, B&R) w rejonie największych stacji w mieście.
Pomysł na razie jest w powijakach. Aleksandra Iżycka, rzecznik UM Toruń, informuje, że trwają prace zmierzające do ogłoszenia przetargu na studium wykonalności, które wskaże optymalną drogę rozwoju dla komunikacji kolejowej w kontekście transportu miejskiego i aglomeracyjnego.
– Miasto ma zamiar rozwijać infrastrukturę kolejową, co w przełoży się m.in. również na większą integrację transportu zbiorowego, zarówno w Toruniu, jak i w aglomeracji. Natomiast modernizacja przystanków kolejowych i zakup taboru pokazuje zamiary miasta w zakresie poszerzenia oferty transportu zbiorowego w Toruniu o przewozy kolejowe – mówi Aleksandra Iżycka.
W kontekście inwestycji w transport kolejowy, rzeczniczka UM Toruń wymienia trzy grupy działań, które są celem władz miasta:
-
Modernizację infrastruktury kolejowej linii nr 353 na odcinku Toruń Główny-Toruń Wschodni z budową tunelu dla drugiego toru pod pl. Pokoju Toruńskiego, wraz z budową dwóch nowych przystanków kolejowych (Podgórz i Garbaty Mostek) oraz modernizacją dworca Toruń Wschodni; już przed rokiem władze miasta sygnalizowały za naszym pośrednictwem, że będą się ubiegać o środki pomocowe na realizację tej inwestycji w ramach unijnej perspektywy finansowej 2014-20;
-
Remont pozostałych przystanków kolejowych znajdujących się na terenie Torunia; budowa nowych przystanków (m.in. Cmentarz Centralny, Lubicz Górny, Czernikowo i Lipno);
-
Zakup nowego taboru kolejowego do obsługi połączeń aglomeracyjnych.
Przypomnieć należy, że pod koniec czerwca nastąpiło przekazanie pierwszych dwóch z pięciu pociągów „Elf”, które zakupiło Województwo Kujawsko-Pomorskie do obsługi trasy Toruń-Bydgoszcz.
Aleksandra Iżycka zwraca uwagę, że celem władz Torunia jest także budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych (P&R, B&R) w rejonie największych stacji w mieście. Sygnalizuje również, że planowany rozwój oferty komunikacji szynowej nie będzie powiązany ze znaczącym zmniejszeniem roli autobusów w mieście. – Toruń nie zamierza umniejszać znaczenia komunikacji autobusowej. Będzie to nadal największa oferta w zakresie przewozów miejskich. Natomiast rzeczywiście, zgodnie z założeniami nowej perspektywy, będziemy rozwijali transport szynowy, poszerzając ofertę przewozową w tym zakresie – dodaje rzeczniczka UM.