Dziś, 10 maja PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na kontynuowanie prac na odcinku Leszno – granica woj. dolnośląskiego. Prace po zejściu z budowy firmy Astaldi dokończy Torpol. Zmiana wykonawcy znacząco podniesie koszt realizacji inwestycji.
Po tym, jak Astaldi
zeszło z kontraktów na liniach nr 7 i E59 jedną z najważniejszych kwestii od początku była kontynuacja prac. Pod koniec marca
podpisano umowy z nowymi wykonawcami odcinka Dęblin – Lublin. Dziś udało się zrobić to samo na linii E59 Poznań - Wrocław. Prace na odcinku Leszno – Rawicz wykona Torpol.
Później i drożej
Jak poinformowano, zacznie dopiero w czerwcu i zakończy w grudniu 2020 roku -
rok później, niż zakładano. To ostatni możliwy termin ze względu na dofinansowanie z mechanizmu CEF. Odrębną sprawą jest wzrost kosztów inwestycji. Podpisana
umowa warta jest 462 mln zł. Pierwotna umowa z Astaldi opiewała na 355 mln zł netto, a w chwili zerwania kontraktu PLK oceniała pozostałe do wykonania prace na ok. 300 mln złotych. Do tego obecnie roboty warte ok. 45 mln złotych wykonuje (
z dużymi problemami) spółka ZRK DOM z grupy PLK. Astaldi tłumaczyło zerwanie umowy gwałtownym, niemożliwym do przewidzenia wzrostem cen.
Zamykamy problem niesolidnego włoskiego wykonawcy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrobiły to już na linii Lublin – Warszawa, a teraz nowy wykonawca przejmie prace na trasie między Lesznem a województwem dolnośląskim – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Zakres prac TorpoluJak informuje PLK, wykonawca wymieni ok. 40 km torów wraz z siecią trakcyjną. Dokończona będzie przebudowa peronów i przejścia podziemnego na stacji w Rawiczu i Bojanowie. W zakresie prac są nowe przystanki w Kaczkowie i Rydzynie. Budowa wiaduktu drogowego w Bojanowie i przejścia pieszo-rowerowego w Lesznie ułatwią komunikację i zwiększą poziom bezpieczeństwa na styku toru i drogi. Podobny efekt przyniesie budowa nowych wiaduktów na ul. Piłsudskiego i Świętojańskiej w Rawiczu.
- Każdy pasażer poruszający się koleją pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem chciałby, aby modernizacja tej linii dobiegła już końca. Niestety, problemy z poprzednim wykonawcą pokrzyżowały plany PKP Polskich Linii Kolejowych dlatego z tym większą radością informujemy o podpisaniu nowej umowy. Niech ta umowa będzie tą, która finalnie zamknie inwestycję i pozwoli na przełomie 2020 i 2021 roku szybko i sprawnie pokonać odległości pomiędzy stolicami dwóch województw – mówił Zbigniew Hoffmann, wojewoda wielkopolski, – Regularnie przyglądam się prowadzonym pracom i gorąco dopinguję, bo czas nas goni – dodał.