PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły rozstrzyganie przetargów dotyczących trzech linii na Podlasiu z Białegostoku przez Lewki, Hajnówkę do Czeremchy. Właśnie rozstrzygnięto drugą z trzech części, realizacją której również zajmie się Torpol.
Przetarg PKP PLK dotyczy aż trzech przetargów poprawy parametrów linii kolejowych nr 31, na odcinku granica województwa – Czeremcha – Hajnówka, nr 32, na odcinku Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki) oraz nr 52, na odcinku Lewki – Hajnówka. Wszystkie linie są niezelektryfikowane i jednotorowe. Z racji obecności w przetargu aż trzech projektów, zamawiający dopuścił możliwość składania ofert częściowych. Wykonawca miał więc możliwość złożenia ofert na dowolne części zamówienia.
Całość przedmiotu zamówienia obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych decyzji i pozwoleń, a następnie na jej podstawie wykonanie wszystkich wymaganych robót. W ostatnim etapie zamawiający będzie wymagał wykonania kompleksowej dokumentacji powykonawczej i przeprowadzenia oceny zgodności każdego podsystemu strukturalnego objętego zakresem zamówienia. Zakres robót obejmie nawierzchnię kolejową, podtorze, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowe, a także obiekty obsługi podróżnych i prowadzenia ruchu kolejowego oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Wcześniej PKP Polskie Linie Kolejowe rozstrzygnęły przetarg
na prace na linii 52, gdzie kontrakt przydzielono Torpolowi. Z kolei teraz poznaliśmy zwycięzcę przetargu na prace na linii nr 32. Kontrakt ponownie trafi do Torpolu, który zaoferował prace za 77,4 mln zł brutto. Termin realizacji prac budowlanych wskazany w złożonej ofercie został określony na 21 miesięcy licząc od dnia podpisania umowy.
Mat. PKP Polskie Linie KolejowePrace na linii kolejowej nr 32, na odcinku Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki) obejmą wymianę torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Przebudowane zostaną perony, które zostaną podwyższone, co ułatwi wsiadanie do pociągu. Podróżni na stacjach i przystankach osobowych: Bielsk Podlaski, Strabla, Zimnochy, Hołówki Duże, Lewickie, Białystok Stadion zyskają komfortową obsługę podróżnych – lepsze oznakowanie, nowe wiaty i ławki oraz dostępność dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Wygodny dostęp do pociągów na tej linii zapewnią nowe 3 przystanki osobowe – Orzechowicze, Hryniewicze, Nowe Miasto. Inwestycja PLK obejmie również 28 obiektów inżynieryjnych, w tym budowę 12 nowych obiektów i remont 16 istniejących. Remont 25 przejazdów kolejowo-drogowych ułatwi ruch drogowy i zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością rozkładową do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Koszt prac szacuje się na ponad 50 mln zł.