PKP PLK wybrała wykonawców dwóch inwestycji na północy kraju: przebudowy stacji Ostróda oraz bardzo kosztownego przeniesienia sterowania stacją Nidzica do LCS Działdowo.
W lutym PKP Polskie Linie Kolejowe
ogłosiły oczekiwane przez rynek postępowania przetargowe na realizację nowych inwestycji o łącznej wartości ok. 4,6 mld złotych. Jednym z nich było postępowanie na modernizację stacji Ostróda.
O założeniach tej inwestycji pisaliśmy szeroko wcześniej. – Zmieni się układ i liczba krawędzi peronowych. Choć poprawi się dostęp do peronów, ucierpi dość estetyka – zniknie peronowa zieleń oraz historyczne zadaszenia tunelu, pojawią się standardowe, niewielkie wiaty.
Torpol blisko umowy na stację Ostróda
W sierpniu, po otwarciu ofert okazało się że wystartowały cztery firmy: Porr, Torpol, Budimex i PPM-T z grupy PLK. Ostatecznie po licytacji elektronicznej najwyżej została oceniona oferta Torpolu, opiewająca na 312,6 mln zł brutto. Teraz PKP PLK zatwierdziła wynik przetargu i czeka na podpisanie umowy. Warto na marginesie dodać, że postępowania, w których bierze udział Torpol,
są warte nawet 20 miliardów złotych.
Po przebudowie stacja ma mieć możliwość przyjęcia większego ruchu pociągów, w związku z czym przebudowane będą nie tylko tory stacyjne, ale także cały system sterowania ruchem. Nowy LCS w Ostródzie ma przejąć zarządzanie ruchem od Iławy aż po Olsztyn. Stacja zyska też nowe wyższe perony z windami, pojawią się systemy informacji pasażerskiej. W ramach inwestycji przebudowany będzie także most nad Drwęcą.
Kosztowne przeniesienie sterowania z Nidzicy
System sterowania zmieni się też w odległej o 75 kilometrów Nidzicy. W ramach odrębnego postępowania PKP PLK chce przenieść sterowanie tą stacją do LCS Działdowo. Nastawnia w Nidzicy ma być zdalnie sterowana. PKP wybrała do realizacji tego zadania konsorcjum KZA Kraków i Alstom ZWUS. Będzie to kosztować aż 56 mln złotych.
Zdaniem Piotra Malepszaka, byłego pełnomocnika zarządu PKP PLK ds. optymalizacji sieci, nie będzie to efektywne wykorzystanie tak dużej kwoty. – Na linii nr 216 znacznie potrzebniejsza jest dalsza poprawa przepustowości poprzez odtworzenie zlikwidowanej wiele lat temu mijanki w Dobrzyniu na szlaku Nidzica – Waplewo. Tym bardziej, że odcinek Działdowo – Olsztyn jest elementem tzw. szprychy CPK – przypomina ekspert.