Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna rozstrzygnęła przetarg na elektryfikację linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga.
W drugiej połowie lutego poinformował spółka Pomorska Kolej Metropolitalna
otworzyła oferty w przetargu na elektryfikację linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga. Najtańszą ofertę z jedenastu, wartą 48,8 mln zł, złożył Torpol z Poznania. Jak poinformowała komisja przetargowa, oferta Torpolu otrzymała najwięcej punktów - 99,65. Oferta mieści się w kosztorysie opiewającym na 67,8 mln zł.
Zelektryfikowany ma zostać odcinek określany jako Pomorska Kolej Metropolitalna, czyli linia nr 248 na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa (do włączenia w linię kolejową nr 201), od kilometra 1,204 do 18,182 (tor 1) oraz od kilometra 1,429 do 17,985 (tor 2), a także linia nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo – Gdańsk Osowa (do włączenia w linię kolejową nr 201) będzie elektryfikowana od kilometra 0,000 do 1,356. Elektryfikacja ma pozwolić na osiąganie prędkości 120 km/h dla elektrycznych zespołów trakcyjnych i 100 km/h na odcinku linii 253.
Powstanie też nowy przystanek Gdańsk Firoga, zlokalizowany przy ul. Szybowcowej, w sąsiedztwie siedziby Intela. W przetargu zapisano prawo opcji. Polega na budowie dodatkowych przejść rozjazdowych na posterunku odgałęźnym Firoga (rozjazdy nr 101 i 102) oraz stacji Gdańsk Rębiechowo (rozjazdy nr 14 i 15), wraz z robotami towarzyszącymi „będącymi konsekwencją budowy rozjazdów i niezbędnymi do ich prawidłowego działania”, Chodzi m.in. o rozbiórka istniejącego toru na długości nowych rozjazdów i zabudowę nowych rozjazdów wraz z podbiciem i szlifowaniem szyn. W opcji jest również dostosowanie istniejącego systemu srk do nowego układu torowego budowanego w zadaniu nr 2 (w zakresie warstwy podstawowej oraz nadrzędnej ETCS L2).
Elektryfikacji PKM nie dokonano podczas budowy linii m. in. ze względu na brak sieci trakcyjnej na linii nr 201 Gdynia - Kościerzyna zarządzanej przez PKP PLK. Inwestycje miały być prowadzone jednocześnie, PKP PLK wciaż jednak nie rozpisała przetargu na elektryfikację. - Koordynacja harmonogramów elektryfikacji linii nr 201 oraz linii PKM jest przedmiotem rozmów pomiędzy obiema spółkami - poinformował "Rynek Kolejowy" Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.