Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Torowisko krośniewickiej wąskotorówki w Topoli Królewskiej nie jest zagrożone

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
18-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Torowisko krośniewickiej wąskotorówki w Topoli Królewskiej nie jest zagrożone
fot. Krośniewicka Kolej Wąskotorowa - drezyna
Planowane przez GDDKiA prace drogowe w Topoli Królewskiej nie zagrożą ciągłości toru Krośniewickiej Kolei Dojazdowej. Korzysta ona z wiaduktu drogowo-wąskotorowego wybudowanego ok. 20 lat temu. Od tamtego czasu trasa nie była nigdy wykorzystywana w regularnym ruchu pasażerskim czy towarowym.

Niedawno opisywaliśmy na naszych łamach starania samorządów z północnej części województwa łódzkiego o wskrzeszenie Krośniewickiej Kolei Dojazdowej. Nieczynna od 17 lat wąskotorówka mogłaby, jeśli gminy dojdą do ostatecznego porozumienia, ponownie kursować na trasie z Krośniewic do Ozorkowa. Miasto to leży na skraju aglomeracji łódzkiej, ok. 20 km od Łodzi, co stanowi o dużym potencjale turystycznym.

Realizacja śmiałych planów pozostaje możliwa

Innym analizowanym scenariuszem jest budowa wzdłuż nieczynnych torów drogi rowerowej. Choć nie podjęto wciąż żadnych wiążących decyzji, samo zainteresowanie samorządów koleją stanowi pewien przełom w sprawie. Miasto Łęczyca rozpoczęło już procedurę przejmowania nieruchomości od PKP SA i deklaruje, że nawet jeśli sąsiednie jednostki nie podejmą podobnych działań, możliwe byłoby zorganizowanie kolei drezynowej o zasięgu ściśle lokalnym.

Realizację scenariusza maksymalnego, czyli uruchomienia przewozów z Krośniewic do Ozorkowa, mogłyby potencjalnie pokrzyżować plany GDDKiA, która zapowiedziała roboty drogowe w Topoli Królewskiej. Wąskotorówka biegnie tam nad linią normalnotorową po wiadukcie drogowo-wąskotorowym wybudowanym około dwie dekady temu. Jak zapewnia jednak zarządca infrastruktury, jego plany nie obejmują aktualnie żadnych działań, które miałyby jakikolwiek wpływ na przebieg trasy Krośniewickiej KD.

Po wiadukcie nigdy nie kursowały pociągi regularne

– Wiadukt jest w stanie dobrym – mówi Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przypomina on, że obiekt budowano od lata 2002 do wiosny 2004 r. Tor kolejowy biegnie tu równolegle ze współczesną drogą krajową nr 91 (dawną „jedynką”).

Realizacja kosztownej inwestycji zbiegła się w czasie z utratą roli wąskotorówki w systemie transportowym. Choć kilkakrotnie podejmowano próby jej wykorzystania w ruchu turystycznym, żadna z nich nie okazała się długotrwała, a przejazdy pociągów po nowym wiadukcie miały jedynie charakter incydentalny. Czy realizacja przedsięwzięcia była więc zasadna? – Budowę wiaduktu podjęto na wniosek samorządu wspartego działaniami stowarzyszeń miłośników kolei wąskotorowych, co należy uznać za naturalny proces – ocenia przedstawiciel GDDKiA. Jego podjęcie niemal ćwierć wieku temu wciąż umożliwia odtworzenie przewozów na nieczynnej trasie krośniewickiej wąskotorówki.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stadler dostarcza Saphiry II Aargau Verkehr

Tabor i technika

Stadler dostarcza Saphiry II Aargau Verkehr

Roman Czubiński 16 marca 2025

Dotacja dla nadmorskiej atrakcji. 100 tys. zł na wąskie tory

Infrastruktura

Dotacja dla nadmorskiej atrakcji. 100 tys. zł na wąskie tory

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 15 marca 2025

Pracowity czas na koszalińskiej wąskotorówce. Podsumowanie 2024 i działalność w 2025 r

Infrastruktura

Pracowity czas na koszalińskiej wąskotorówce. Podsumowanie 2024 i działalność w 2025 r

Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej 16 marca 2025

Łęczyca przejmie tor wąskotorówki. Drezyny czy rowery?

Infrastruktura

Co dalej z krośniewicką wąskotorówką?

Infrastruktura

Co dalej z krośniewicką wąskotorówką?

Kasper Fiszer 06 lipca 2024

Zobacz również:

Stadler dostarcza Saphiry II Aargau Verkehr

Tabor i technika

Stadler dostarcza Saphiry II Aargau Verkehr

Roman Czubiński 16 marca 2025

Dotacja dla nadmorskiej atrakcji. 100 tys. zł na wąskie tory

Infrastruktura

Dotacja dla nadmorskiej atrakcji. 100 tys. zł na wąskie tory

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 15 marca 2025

Pracowity czas na koszalińskiej wąskotorówce. Podsumowanie 2024 i działalność w 2025 r

Infrastruktura

Pracowity czas na koszalińskiej wąskotorówce. Podsumowanie 2024 i działalność w 2025 r

Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej 16 marca 2025

Łęczyca przejmie tor wąskotorówki. Drezyny czy rowery?

Infrastruktura

Co dalej z krośniewicką wąskotorówką?

Infrastruktura

Co dalej z krośniewicką wąskotorówką?

Kasper Fiszer 06 lipca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5