Spółka Torkol podpisała z PKP PLK umowę na prace na linii kolejowej nr 94 na odcinku Podbory Skawińskie – Oświęcim.
To kolejny etap modernizacji trasy łączącej Kraków z Oświęcimiem. W poprzednich latach przebudowano tory m.in. w okolicy Brzeźnicy, Spytkowic i Dworów, a także kompleksowo zmodernizowały odcinek pomiędzy Krakowem Płaszowem, a Podborami Skawińskimi; za przeszło 250 mln zł wymieniono tory, sieć trakcyjną i zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowano stacje i przystanki, a także wybudowano dwa nowe obiekty – Kraków Opatkowice i Skawina Jagielnia.
Przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych na odcinku Podbory Skawińskie – Oświęcim w ramach modernizacji linii kolejowej nr 94 Kraków – Oświęcim
został ogłoszony w kwietniu. W czerwcu PKP PLK wybrała wykonawcę – własną spółkę Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej. Ostatecznie jednak inwestycję zrealizuje Torkol.
Ważna umowa dla Torkolu W toku przetargu obie spółki zaoferowały podobną kwotę na realizację inwestycji – ok. 113 mln zł brutto. PKP PLK odrzuciła jednak ofertę Torkolu ze względów formalnych –chodziło o jeden z przedstawionych dokumentów. Wykonawca odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej, a sam inwestor – jeszcze przed rozprawą – uznał jego argumentację. W związku z tym decyzja Izby była już formalnością.
Umowa na realizację prac została podpisana 4 sierpnia. - Pozyskanie tego zadania pozwoli na utrzymanie przez Torkol portfela realizacyjnego na poziomie ostatnich lat –podkreśla w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Sławomir Piątek, prezes Torkolu, dodając, że jest to niezwykle ważne w kontekście braku dużych postępowań przetargowych na kolei.
Jaki jest zakres prac?
– Inwestycja na odcinku Podbory Skawińskie – Oświęcim to przede wszystkim modernizacja obiektów inżynieryjnych. Prace obejmą 3 mosty i 5 wiaduktów. Jednym z obiektów będzie most kolejowy w Spytkowicach, który zostanie całkowicie przebudowany. Zwiększy się bezpieczeństwo na drodze pod obiektem. Zaplanowano chodnik, szerszą jezdnię i bariery ochronne. Oprócz tego na fragmentach tej trasy zostaną wymienione tory i sieć trakcyjna, a także prowadzone będą prace związane z odwodnieniem – informuje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK.
Jak zapewnia, inwestycja będzie prowadzona z utrzymaniem ruchu pociągów przynajmniej na jednym torze. Prace – jeśli sprawy formalne będą przebiegały sprawnie – mogą się rozpocząć w 2 połowie bieżącego roku, a projekt ma być zrealizowany do końca 2023 roku.
– Zdajemy sobie sprawę z wyzwania jakie stoi przed nami aczkolwiek okres poprzedzający podpisanie umowy poświeciliśmy na dokładną analizę i przygotowanie organizacyjne do realizacji zadania. Kadra , która będzie bezpośrednio uczestniczyć w realizacji to osoby ze sporym doświadczeniem w tej wielkości kontraktach co jest niezwykle ważne w właściwej i terminowej realizacji – podsumowuje prezes Torkolu Sławomir Piątek.