Podlaski zakład Przewozów Regionalnych zamontował w swoich pociągach EN57 tablice z informacją o trasie. Całość pachnie prowizorką - stelaże mają ostre kanty, o które ktoś może się zaczepić lub w ne uderzyć, zasłaniają okna, a z zewnątrz informacja i tak jest słabo widoczna.
- Dd jakiegoś czasu wewnątrz pociągów Przewozów Regionalnych Białystok zostały zamontowane toporne stelaże w które wkładane są tablice kierunkowe - napisał do nas Czytelnik. Dla ilustracji przesłał zdjęcia zrobione w jednym z pociągów PR relacji Małkinia – Grodno. - Oprócz wątpliwych walorów estetycznych zamontowanych stelaży, stwarzają one zagrożenie dla pasażerów. Proszę zwrócić uwagę na elementy wystające poza obrys ściany bocznej pociągu. To prawdziwa pułapka zastawiona na pasażerów - denerwuje się Czytelnik.
Nie on jeden. Suchej nitki na wyglądającym na prowizorkę rozwiązaniu nie zostawili nasi Czytelnicy na Facebooku. "No tak, okno pasażerom niepotrzebne", "To brak myślenia, a właściwie głupota", "Boją sie ze tabliczke w nocy ukradną" - to tylko niektóre z komentarzy, które otrzymaliśmy po opublikowaniu zdjęcia.
Wad masa, zysk żaden
Rzeczywiście, można sobie wyobrazić sytuację, w której pasażer wstając z miejsca zaczepia o ostry kant stelaża. Co gorsza, taki element zasłania widok z okna, co nie jest komfortowym rozwiązaniem. Najgorszy jest jednak jego efekt - skoro tablica jest za szybą, to z powodu odbicia światła najczęściej i tak będzie niewidoczna z zewnątrz. Do tego dochodzi różnica wysokości na niskich peronach podmiejskich. Za to wewnątrz pociągu pasażerowie mają informację odwróconą do góry nogami.
- Ciekaw jestem kto w przypływie geniuszu zdecydował się umieścić coś takiego wewnątrz pociągu, ile to kosztowało oraz kto dopuścił do użytkowania takie stelaże. Byłem w wielu europejskich krajach UE i nie tylko, ale nigdy czegoś takiego nie widziałem. Polska kolej znowu się popisała. Wartość informacyjna czegoś takiego jest nikła - komentuje Czytelnik i dodaje, że według norm UIC oraz przepisów polskiego prawa, tablice informujące o stacji przeznaczenia pociągu montuje się na ścianach zewnętrznych wagonów, niżej i przy drzwiach wejściowych oraz wewnątrz przy wejściu.
Prowizorka..na jak długo?
Przewozy Regionalne przyznają, że to tymczasowe rozwiązanie - Uprzejmie wyjaśniam, że "stelaże" o których pisze czytelnik, zawierające relacje pociągów, umieszczone są w naszych pojazdach zgodnie z wymogami, które nakłada na wszystkich przewoźników kolejowych rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 2013 roku. Eksponowane obecnie tablice kierunkowe, pełniące funkcję informacyjną są rozwiązaniem przejściowym do czasu modernizacji pociągu - mówi rzecznik PR Białystok Renata Gerasimiuk.
- Wszelkie uwagi pasażerów są dla nas bardzo cenne i będą brane pod uwagę podczas wymiany tablic informacyjnych. Sukcesywnie, modernizując tabor, Przewozy Regionalne unowocześniają także system informacji, który powinien spełniać nie tylko warunki wspomnianego rozporządzenia, ale przede wszystkim oczekiwania pasażerów - zapewniła rzeczniczka. Czyli niefortunne tablice zostaną. Na jak długo? Nie wiadomo.