Jak finansowana będzie modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej z Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna? Na razie nie wiadomo, czy ostatecznie UMWŁ i PKP PLK zlecą przygotowanie dokumentacji projektowej inwestycji w ramach RPO. Decyzja w tej sprawie może zależeć od wyników naboru do programu Kolej+.
Losy oczekiwanej modernizacji i elektrydikacji linii kolejowej nr 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem są dość skomplikowane. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego początkowo planował wraz z PKP PLK stosunkowo szybko przeprowadzić sam montaż sieci trakcyjnej. Później zakres przedsięwzięcia został rozszerzony o szerokie roboty torowe, co jednak
istotnie odsunęło w czasie przewidywany termin zakończenia prac. Teraz pojawiła się kolejna koncepcja: objęcie inwestycją całego odcinka do Skarżyska-Kamiennej.
Nie ma pewności co do finansowania dokumentacji z RPO To niewątpliwie dobra informacja dla podróżnych, bo prace miałyby zakończyć się wznowieniem zawieszonego w 2009 r. połączenia z Tomaszowa przez Opoczno i Końskie do Skarżyska-Kamiennej, co zdecydowanie skróciłoby czas przejazdu pomiędzy Łodzią a Kielcami. Z drugiej jednak strony może to znacząco opóźnić wykonanie robót na odcinku do Opoczna. Otwarcie trasy po elektryfikacji byłoby tak odsunięte w czasie, że samorząd województwa łódzkiego
planuje zakupić hybrydowe jednostki trakcyjne, które miałyby kursować z Łodzi do Opoczna do czasu elektryfikacji.
Na razie trudno jednak stwierdzić, kiedy rzeczywiście trasa doczeka się modernizacji. Jak mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych, zarządca infrastruktury planował wcześniej wraz z samorządem regionalnym zlecić opracowanie dokumentacji projektowej inwestycji obejmującej odcinek z Tomaszowa do Opoczna. Prace miały być finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014 – 2020, a postępowanie zostało już ogłoszone. Odcinek ten znalazł się jednak we wniosku o dofinansowanie prac projektowych złożonym przez Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego w partnerstwie ze swoim odpowiednikiem z województwa łódzkiego.
Ostatecza decyzja po rozstrzygnięciu naboru do Kolej+? – W związku z tym UMWŁ w porozumieniu z PKP PLK podejmie decyzję o kontynuacji opracowywania dokuentacji projektowej w ramach RPO lub tez o rezygnacji z tego projektu i kontynuacji przygotowania dokumentacji w raach programu Kolej+ – powiedział nasz rozmówca. Zgodnie z inforacjai przekazanymi nam wcześniej przez Urząd ten skłania się raczej ku drugiej ze wskazanych opcji, bo wskazuje horyzont czasowy elektryfikacji na okres około dziesięciu lat. Obecnie wnioski złożone w ramach Kolej+ są oceniane pod kątem formalnym.
Dopiero potem pomysły samorządów będą poddawane ocenie merytorycznej. a następnie zostanie podjęta decyzja o ich przyjęciu do realizacji. Być może na ostateczną decyzję w sprawie ewentualnej rezygnacji z przeprowadzenia przedsięwzięcia z wykorzystaniem środków RPO pozostanie nam poczekać jeszcze kilka miesięcy. Odległe w czasie wydają się zatem także same roboty budowlane.