Za trzy lata w Tomaszowie Mazowieckim stanąć ma nowy most kolejowy na Pilicy. Zastąpi on istniejącą przeprawę znajdującą się w ciągu linii biegnącej w kierunku Radomia. Tuż obok znajduje się podobny obiekt na trasie do Opoczna i Skarżyska-Kamiennej, który będzie wykorzystywany w celu zminimalizowania utrudnień w ruchu.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły niedawno przetarg na budowę nowego mostu kolejowego w ciągu linii nr 22 Tomaszów Mazowiecki – Radom. Obiekt powstanie na początkowym odcinku tej trasy, jeszcze na terenie Tomaszowa Mazowieckiego, i zastąpi istniejącą przeprawę przez Pilicę. Przypomnijmy, że dwa tygodnie temu
pomiędzy Tomaszowem a Drzewicą zaczęły kursować pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej skomunikowane z kursami Kolei Mazowieckich z Drzewicy do Radomia.
PLK chcą zapobiec spadkowi dopuszczalnej prędkości Nowy most będzie obiektem stalowym o konstrukcji kratownicowej. Choć postępowanie dotyczy nie tylko samych robót budowlanych, ale i projektowych, już dziś zarządca infrastruktury informuje, że przeprawa będzie przypominać z wyglądu sąsiedni obiekt na linii nr 25 Łódź Kaliska – Dębica (a więc na trasie z Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna). Na odcinku za stacją Tomaszów Mazowiecki oba ciągi biegną bowiem równolegle do siebie.
– Efektem będzie utrzymanie sprawnych i bezpiecznych przejazdów na trasie Tomaszów Mazowiecki – Radom – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że istniejący obiekt jest już wyeksploatowany. Zastąpienie go nowym ma zapobiec konieczności wprowadzania ograniczeń prędkości.
Ruch będzie przeniesoony na sąsiedni most na linii nr 25 – Realizacja zadania zaplanowana jest do końca 2023 r. – zapowiada nasz rozmówca. Choć same prace budowlane będą trwać długie miesiące, równoległy przebieg linii nr 22 i 25 ma zminimalizować odczuwalne utrudnienia. Za przeprawą zainstalowany zostanie rozjazd tymczasowy, a pociągi wyjeżdżające z Tomaszowa w kierunku Drzewicy będą korzystać z toru linii opoczyńskiej. – Ułożenie rozjazdu będzie się wiązać z około dwutygodniową zmianą organizacji ruchu na obu liniach – zastrzega Radał Wilgusiak.
Zapewnia przy tym, że wszelkie zmiany zostaną ogłoszone w rozkładzie jazdy. Dodajmy, że z początkowego odcinka linii nr 22 oprócz pociągów ŁKA korzystają także składy PKP Intercity jadące z Tomaszowa Mazowieckiego w kierunku Krakowa z wykorzystaniem Centralnej Magistrali Kolejowej.