Przystanek Tomaszów Mazowiecki Białobrzegi został odnowiony tuż przed zawieszeniem ruchu pociągów regionalnych pomiędzy Tomaszowem a Drzewicą. To absurd – komentują media. Dzięki remontowi trasa staje się atrakcyjniejsza dla przewoźników – argumentuje natomiast PKP PLK i zapowiada kolejne działania na linii nr 22.
13 grudnia Przewozy Regionalne zaprzestały obsługi odcinka Tomaszów Mazowiecki – Drzewica, który jest elementem ciągu Łódź – Tomaszów – Radom. W ostatnich latach utrzymywana była tam bardzo skromna, ale stabilna oferta dwóch par kursów na dobę. Ich likwidacja oznacza brak jakiegokolwiek ruchu pasażerskiego pomiędzy Radzicami i Drzewicą oraz odcięcie od sieci komunikacyjnej wszystkich przystanków pomiędzy Tomaszowem a Radzicami, bo nie przystają na nich kursujące tędy pociągi dalekobieżne.
Jednym z nich jest przystanek Tomaszów Mazowiecki Białobrzegi, który... dopiero co był remontowany. Odświeżony został tam peron, na którym stanęła nowa wiata. PKP PLK zamontowały też nowe tablice informacyjne i system oświetleniowy, a całość robót przeprowadzona została w drugiej połowie tego roku. Po remoncie przystanek służył więc podróżnym zaledwie przez kilka tygodni.
Sprawa odbiła się dość szerokim echem w mediach. – W porównaniu z tym, co było w tym miejscu, przystanek prezentuje się naprawdę okazale. Cóż z tego, skoro od niedzieli będzie mogła posiedzieć na nim co najwyżej młodzież spotykająca się przy pobliskim moście – komentował Dziennik Łódzki. Informację o remoncie opublikował także portal internetowy dziennika „Fakt”, umieszczając materiał filmowy w dziale „Absurdy Faktu”.
Remont to szansa dla przewoźników
PKP PLK twierdzą natomiast, że konsekwentnie poprawiają parametry linii nr 22 Tomaszów – Radom, by przewoźnicy kolejowi mieli lepsze możliwości kształtowania oferty. Poza podnoszeniem prędkości zarządca chce także zwiększać komfort korzystających z infrastruktury przystankowej. – Są linie, na których po remoncie wrócił regionalny ruch pasażerski – podkreśla Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – To właśnie remont sprawił, że wróciły na nie pociągi, bowiem przewoźnicy mieli możliwość wprowadzenia nowych i szybkich połączeń także w obsłudze regionu – wskazuje.
– Przystanek w Tomaszowie Mazowieckim Białobrzegach zyskał oczekiwany przez pasażerów standard: dobrą nawierzchnię, wiatę, oznakowanie i tablice. To szansa dla każdego przewoźnika na zachęcenie pasażerów do korzystania z pociagów dzięki lepszym warunki obsługi – ocenia przedstawiciel PKP PLK i dodaje, że jego remont kosztował 180 tysięcy złotych.
Zbliża się gruntowny remont Radzice – Radom
Szansą na wznowienie ruchu pasażerskiego na całej linii nr 22 i tym samym na ponowne wykorzystanie odnowionego i zamkniętego przystanku ma być kontynuacja robót na czekającej wciąż na remont części trasy. – Rewitalizacja odcinka Radzice – Radom rozpocznie się już w przyszłym roku – zapowiada Karol Jakubowski.
– Prace przewidujemy wykonać w trzech etapach do roku 2018. Zrewitalizowany zostanie jeden tor, najpierw na odcinku Radom Krychowice – Radom w 2016 roku, następnie w 2017 Radzice – Drzewica oraz Przysucha – Radom Krychowice, a w 2018 – Drzewica – Przysucha. Po zakończeniu remontu pociągi na tym torze będą mogły kursować z prędkością 100 – 120 km/h – zapowiada. Prace mają objąć także kolejne przystanki. PKP PLK przygotowuje obecnie szczegółowy harmonogram robót.
Czy podniesienie parametrów będzie argumentem wystarczającym dla przywrócenia połączeń osobowych – póki co nie wiadomo. Czekamy na odpowiedź Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego na pytanie o ewentualne plany wykorzystania leżącego na terenie regionu łódzkiego odcinka Tomaszów – Drzewica w przyszłości.
Cytat z „Dziennika Łódzkiego” pochodzi z artykułu Beaty Dobrzyńskiej – Wydali na remont peronu 180 tys. zł, ale... od niedzieli nie zatrzyma się tam żaden pociąg.