Za cztery lata zakończyć ma się elektryfikacja odcinka Tomaszów Mazowiecki – Opoczno. Inwestycja pomoże poprawić jakość połączeń wewnątrz województwa łódzkiego, ale też zmniejszy szanse na ponowne wykorzystanie całego ciągu łączącego je ze świętokrzyskim. Prace mają objąć nie tylko montaż sieci trakcyjnej – dotyczyć będą także przystanków i infrastruktury torowej.
PKP PLK przygotowuje się do
zapowiadanej już przed rokiem elektryfikacji linii nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Opoczno. Prace na 26-kilometrowym fragmencie ciągu łączącego województwa łódzkie i świętokrzyskie mają zostać zrealizowane w ramach obecnej perspektywy budżetowej UE. – Przedsięwzięcie dofinansowane będzie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego – mówi Joanna Kubiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Przy linii nr 25 powstaną nowe przystanki? Rozwieszenie sieci trakcyjnej ma umożliwić włączenie Opoczna w sieć połączeń obsługiwanych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Elektryfikacja pozwoli też np. na uruchomienie pociągów w bezpośrednich relacjach do Łodzi Fabrycznej, gdzie nie mogą wjeżdżać kursujące dziś w relacji Łódź Kaliska – Opoczno autobusy szynowe serii SA135. Zakres robót na linii nr 25 będzie jednak znacznie szerszy.
– Zgodnie z propozycją Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, w ramach projektu oprócz elektryfikacji całego odcinka planuje się także przebudowę istniejących peronów (również w Tomaszowie Mazowieckim) oraz ewentualną budowę [nowych] przystanków, jeżeli analizy wykażą taką potrzebę – zapowiada Joanna Kubiak. Obecnie trwają właśnie prace przedprojektowe, które mają zakończyć się ustaleniem ostatecznego zakresu inwestycji. – Dokumentacja będzie gotowa w ostatnim kwartale przyszłego roku – mówi przedstawicielka zarządcy infrastruktury. Jej opracowaniem zajmuje się obecnie UMWŁ.
PLK i UMWŁ biorą pod uwagę także kompleksowy remont torówPrzedmiotem analiz jest jednak nie tylko propozycja rozbudowy siatki przystankowej, ale także modernizacji torów. Odpowiedzi na pytania o rzeczywiste potrzeby w tym zakresie przynieść ma studium wykonalności. Sama inwestycja będzie zaś przeprowadzona w latach 2019 – 2021. – Koszt całości zadania to ok. 40 mln zł – informuje przedstawicielka PKP PLK.
Planowana inwestycja wpisuje się w prowadzony dość konsekwentnie program poprawy jakości infrastruktury na trasach wybiegających promieniście z Łodzi. Dotychczas wyremontowano odcinki do Skierniewic, Łowicza, Piotrkowa Trybunalskiego czy Tomaszowa Mazowieckiego, niebawem ruszają roboty na szlaku
do Zduńskiej Woli. Zakładany wstępnie zakres prac na linii bez wątpienia zmieni jednak historyczny charakter odcinka do Opoczna. Dawniej był on istotnym łącznikiem pomiędzy sąsiadującymi województwami, od kilku lat wykorzystywany jest tymczasem jedynie w ruchu ściśle wewnątrzregionalnym, a przebieg linii nr 25 zapewniający sprawne skomunikowanie centralnej i południowo-wschodniej Polski pozostanie niewykorzystany.