W województwie łódzkim powstaną niebawem dwa nowe przystanki pasażerskie. Jeden skróci drogę do pociągu mieszkańcom dzielnicy Ludwików w Tomaszowie Mazowieckim, drugi praktycznie przyłączy zaś do sieci kolejowej wieś Kamień w gminie Sławno. Inwestycja dofinansowana będzie ze środków RPO.
W grudniu zeszłego roku Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego
podpisał umowę z projektantem inwestycji, której głównym elementem będzie elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Opoczno. Samorząd chce, by trasa, na której ruch pasażerski wznowiono zaledwie nieco ponad pięć lat temu, została włączona w siatkę połączeń obsługiwanych przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną. Zmienić ma się nie tylko przewoźnik i rodzaj wykorzystywanej trakcji, ale także układ przystanków pasażerskich.
W Tomaszowie nieopodal nieczynnego przystanku BiałobrzegiNa trasie powstaną bowiem dwa nowe przystanki pasażerskie: Tomaszów Mazowiecki Ludwików oraz Kamień Opoczyński. – Ich budowę wstępnie przewidziano w Studium integracji transportu kolejowego pasażerskiego z innymi środkami transportu opracowanym na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego w 2015 r. – mówi Grzegorz Sławiński z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej UMWŁ. Szczegółowa lokalizacja obu peronów ma być znana w czerwcu tego roku. Jest ona bowiem przedmiotem analiz wchodzących w skład studium wykonalności wspomnianego przedsięwzięcia.
Znamy już jednak przybliżone miejsce budowy zaplanowanych przystanków. Pierwszy z nich powstanie – zgodnie ze swoją nazwą – w tomaszowskiej dzielnicy Ludwików w południowo-zachodniej części miasta. Jak mówi Grzegorz Sławiński, dokument z 2015 r. wyznacza jego położenie w okolicy drogi wojewódzkiej nr 713 (ciąg ulic Białobrzeska – Radomska). Co ciekawe, jeśli wstępne założenia się nie zmienią, nowy peron powstanie w odległości nieco ponad kilometra od nieczynnego od 2015 r. przystanku Tomaszów Mazowiecki Białobrzegi na linii nr 22 biegnącej do Radomia. Dla części osiedli w pewnym stopniu przejmie więc jego funkcję i umożliwi sprawny dojazd do stolicy regionu bez konieczności dojazdu na tomaszowski dworzec.
Nazwę Kamień nosi już przystanek w innej części krajuDrugi peron powstanie zaś w małej, liczącej nieco ponad 300 mieszkańców wsi Kamień, pomiędzy przystankami Bratków i Szadkowice. Jak informuje nasz rozmówca, dotychczasowe założenia przewidują jego budowę przy drodze Kamień – Bratków. Znajdzie się on zatem w bezpośrednim sąsiedztwie wspomnianej już drogi wojewódzkiej nr 713 Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno. Przystanek nie otrzyma nazwy Kamień, bo taki znajduje się już na linii nr 140 Katowice Ligota – Nędza w okolicach Rybnika.
Jak przypomina Grzegorz Sławiński, budowa przystanków będzie wraz z całą inwestycją dofinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Nie jest to jedyna inwestycja przystankowa zaplanowana przez łódzki samorząd regionalny. W najbliższym czasie przebudowane mają zostać m.in. przystanki Łódź Stoki i Łódź Arturówek. Szczegóły dotyczące tego przedsięwzięcia przedstawimy w przyszłym tygodniu.