Od 12 grudnia 2021 r. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego odpowiedzialny za organizację przewozów w regionie wprowadza nowe ceny biletów w Taryfie Pomorskiej obowiązującej w pociągach PKP SKM i Polregio. Jak tłumaczy, wzrost cen wymuszony jest przede wszystkim rosnącymi kosztami usług obu przewoźników kolejowych, spowodowanymi przede wszystkim cenami paliw, energii i inflacją.
- Efektem rosnących cen prądu może być konieczność podwyżek cen biletów kolejowych czy wstępów do teatrów i muzeów –
zapowiadał już w październiku marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. O problemach z rosnącymi cenami energii
pisaliśmy już wielokrotnie.
Różne stopy podwyżek
Teraz podwyżka została już oficjalnie potwierdzona. Nowa taryfa zacznie obowiązywać wraz z nowym rozkładem jazdy, czyli od dnia 12 grudnia 2021. Nowe ceny biletów można sprawdzić w galerii artykułu. Jak informuje urząd, dla 81% pasażerów, którzy podróżują na odległość do 30 km ceny biletów według stref km wzrosną średnio o 10,09 %, natomiast dla osób podróżujących na odległości większe niż 30 km (19% wszystkich podróżnych) ceny wzrosną tylko o 5,67%. Średnia ważona stopa podwyżki wynosi 9,07%.
Natomiast dla 70 % pasażerów, którzy podróżują na odległość do 30 km ceny biletów miesięcznych według stref km wzrosną średnio o 6,31 %, natomiast dla osób podróżujących na odległości większe niż 30 km (30 % wszystkich podróżnych) ceny bilety będą wyższe średnio o 3,65%. Średnia ważona podwyżki 5,51% - informuje urząd przypominając, że ceny biletów łączonych miesięcznych kolejowych MZKZG nie ulegały zmianie od lutego 2017 roku.
Wprowadzona zostaje też nowa oferta taryfowa „Bilet tygodniowy”. Bilet ten będzie biletem imiennym, sprzedawanym w relacjach tylko tam i powrót według taryfy normalnej oraz ulg handlowych 10% i 50 % . To rozwiązanie wprowadzamy wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, którzy w związku z pandemią i zmianą organizacji pracy przemieszczają się w okresach krótszych niż miesięczne.
Przede wszystkim droższe paliwo i prąd
Jak podkreśla UMWP, na zmianę cen biletów kolejowych wpływ ma wiele czynników. Jeden z najważniejszych to drastyczny wzrost kosztów energii elektrycznej i paliwa. – Rząd zafundował nam galopujący wzrost cen, który przekłada się na wszystkie aspekty naszego życia. Żywność, paliwo, gaz, energia elektryczna – drożeją. A wysokie ceny energii i paliwa to wyższe koszty transportu. Tylko w przypadku trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej w ciągu ostatnich 3 lat koszt zakupu energii elektrycznej wzrósł o prawie 70 proc. A prąd cały czas drożeje, i tak naprawdę nie wiemy ile będzie kosztować w 2022 roku – mówi wicemarszałek Leszek Bonna cytowany w komunikacie.
Wzrost kosztów ponoszonych przez przewoźników oznacza, że Urząd Marszałkowski musi im zapłacić więcej niż dotychczas. W przypadku Polregio będzie to ok. 18 mln zł więcej rocznie, dla PKP SKM koszty obsługi przewozowej w stosunku do 2020 roku wzrosną o prawie 49 mln zł rocznie.
Nie bez znaczenia jest tez trwająca pandemia. – Tylko w 2020 roku zanotowaliśmy spadek liczby pasażerów o około 25 proc. A mniej pasażerów to mniejsze wpływy z biletów – tłumaczy wicemarszałek. Dlatego, aby utrzymać obecny rozkład jazdy i nie ciąć połączeń, niestety konieczna jest podwyżka cen biletów kolejowych. – Ale nie chcemy przerzucać całości kosztów na pasażerów. Dlatego proponujemy wzrost cen biletów o około 9 proc. Dodatkowo wprowadzamy do oferty nowy bilet tygodniowy – mówi Leszek Bonna.
W czasie pandemii w zakładach pracy bardzo często stosowany jest hybrydowy model pracy. Wielu pracodawców zapowiada, że będzie on utrzymany już na stałe. Oznacza to, że np. do pracy jeździmy, co drugi tydzień. – Do tej pory takie osoby musiały kupować bilet miesięczny. To oczywiście nie było opłacalne. Dlatego wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pasażerów wprowadzamy do oferty taryfowej bilet tygodniowy – zapowiada Leszek Bonna. Będzie to bilet imienny w relacji tam i z powrotem. – Będzie można go kupować według taryfy normalnej, oraz ze zniżką handlową 10 i 50 proc. – dodaje. Najtańszy pełnopłatny bilet tygodniowy, w strefie do 6 km kosztować będzie 38 zł.
- Szacujemy, iż zaproponowane zmiany cen biletów zwiększą przychody przewoźników kolejowych w roku 2022 w stosunku do roku 2021 o około 9,3 mln zł (w tym 6,4 mln z biletów jednorazowych oraz 2,9 mln zł z biletów okresowych). Z naszych analiz wynika też, że przejazdy koleją nadal pozostają tańszym i wygodniejszym rozwiązaniem, niż przejazdy samochodem na tym samym dystansie – podsumowuje wicemarszałek Bonna.