Partnerzy serwisu:
Pasażer

Tłok w pociągach do Rybnika i Bohumina pozostanie [aktualizacja]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Tłok w pociągach do Rybnika i Bohumina pozostanie [aktualizacja]
fot. M. SzymajdaTrójczłonowy Elf2 w Bohuminie. Za plecami fotografującego kończy się peron
Koleje Śląskie wprawdzie dostrzegają problem z zatłoczonymi składami z Katowic do Rybnika i Bohumina, ale na razie pociągi nie będą dłuższe.

W grudniu zapytaliśmy Koleje Śląskie o plany związane z poprawą komfortu pasażerów na trasie z Katowic do Mikołowa, Orzesza, Rybnika i Bohumina. Od 10 grudnia pociągi spółki ponownie wjeżdżają na tę węzłową stację po stronie czeskiej, tyle że zadysponowany do wjazdu do Czech tabor jest zbyt mały, by wygodnie wozić tłumy pasażerów, które poruszają się między miastami polskiego Śląska. Na przełomie roku otrzymaliśmy jednak zapewnienie, że poprawa warunków podróżowania „Nastąpi (…) najprawdopodobniej wskutek zwiększenia pojemności taboru".

Jak się okazało, nic takiego nie miało miejsca. Z końcem stycznia KŚ poinformowały nas, że przeanalizowały liczbę pasażerów od wdrożenia grudniowego rozkładu jazdy ze szczególnym uwzględnieniem najbardziej frekwencyjnego pociągu 44823, czyli popołudniowego pociągu do z Katowic do Bohumina, w którym jak stwierdziliśmy sami, tłok jest olbrzymi, a drużyny konduktorskie regularnie z tego powodu rezygnują z kontroli biletów.

KŚ mogą jeździć w innym zestawieniu. Ale nie jeżdżą

– Do Bohumina kierujemy pojazdy (trójczłonowe – dop. red.) 21WEa, które mogą przewieźć 268 pasażerów. Próg komfortu (214 pasażerów) został przekroczony 8 razy w ciągu 51 dni, głównie w okresie przedświątecznym. Duża liczba pasażerów korzysta połączenia także w piątki – poinformowały KŚ, po czym… nic z tym nie zrobiły. Dodajmy, że w pojazdach są 154 miejsca siedzące. KŚ uzgodniły jednak, że mogą „poczynić krok zaradcze na przyszłość”. Jakie?

– W umowie z Kolejami Czeskimi (ČD) wpisano oprócz pojazdów 21WEa również pojazdy 34WEa z możliwością dowolnej konfiguracji zestawienia do wjazdów na Bohumin. Na bieżąco monitorujemy także frekwencję w pociągach i dbamy o komfort naszych pasażerów, dlatego w przypadku potrzeby i możliwości wzmocnienia składu na pewno skorzystamy z takiego rozwiązania. Rozwój siatki połączeń i wzmacnianie najbardziej obłożonych kursów będzie możliwy po dostarczeniu do Kolei Śląskich 30 nowych składów, które zostały zakupione w 2023 roku – napisały KŚ.

[aktualizacja] W praktyce więc KŚ wydłużą pociągi do Rybnika, Wodzisławia i Bohumina, dopiero w 2025 roku, jeśli będzie taka potrzeba. Dopiero wtedy na stan spółki wchodzić będą bowiem nowe Impulsy 2, o których pisaliśmy tutaj.

KŚ nie cierpią na nadmiar jednostek

Problemem jest jednak to, że Elfy w układzie wagonowym 3+2 (a więc trójwagonowa 21WEa i dwuwagonowa 34WEa) są zbyt długie, by zatrzymać się przy krótkim peronie toru ósmego w Bohuminie. Możliwość wjazdu w takim zestawieniu istnieje więc wyłącznie teoretycznie. (sprostowanie: Koleje Śląskie twierdzą jednak, że możliwość wjazdu na krótkie perony dwoma jednostkami została zagwarantowana, o czym zapewniły nas ponownie 16 lutego).

Ponadto w Kolejach Śląskich niemal nie istnieje rezerwa taborowa, także tylko sporadycznie jednostki, które mogą wykonywać kursy osobno, są łączone z innymi pojazdami, by zwiększyć komfort pasażerów. Spółka ponownie ratuje się starymi EN57 z Mazowsza.

W peronach mogłaby zatrzymać się najwyżej czteroczłonowa jednostka Elf 2, ale takie nie mogą wjeżdżać do Czech. Wprowadzenie trójczłonowych jednostek na linię Katowice – Bohumin stało się więc przekleństwem większości pasażerów, którzy korzystają z pociągów zwłaszcza na odcinku od Katowic do Rybnika.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Blisko 35 tys. pasażerów w pociągach KŚ przez Pyrzowice Airport

Pasażer

Blisko 35 tys. pasażerów w pociągach KŚ przez Pyrzowice Airport

inf. pras. Kolei Śląskich 12 lutego 2024

Koleje Śląskie pełne obaw przed modernizacją E65 [AKTUALIZACJA]

Infrastruktura

Kolejami Śląskimi na ferie za złotówkę

Pasażer

Kolejami Śląskimi na ferie za złotówkę

inf. pras. Kolei Śląskich 26 stycznia 2024

Koleje Śląskie: Przewozy większe, niż przed pandemią

Pasażer

Koleje Śląskie: Rok był dobry. Następne będą trudniejsze

Pasażer

Koleje Śląskie rozbudują zaplecze techniczne

Tabor i technika

Koleje Śląskie rozbudują zaplecze techniczne

Przemysław Brych 21 grudnia 2023

Zobacz również:

Blisko 35 tys. pasażerów w pociągach KŚ przez Pyrzowice Airport

Pasażer

Blisko 35 tys. pasażerów w pociągach KŚ przez Pyrzowice Airport

inf. pras. Kolei Śląskich 12 lutego 2024

Koleje Śląskie pełne obaw przed modernizacją E65 [AKTUALIZACJA]

Infrastruktura

Kolejami Śląskimi na ferie za złotówkę

Pasażer

Kolejami Śląskimi na ferie za złotówkę

inf. pras. Kolei Śląskich 26 stycznia 2024

Koleje Śląskie: Przewozy większe, niż przed pandemią

Pasażer

Koleje Śląskie: Rok był dobry. Następne będą trudniejsze

Pasażer

Koleje Śląskie rozbudują zaplecze techniczne

Tabor i technika

Koleje Śląskie rozbudują zaplecze techniczne

Przemysław Brych 21 grudnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5