Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plPociąg PKP Intercity w peronach stacji Zielona Góra
Od nowego rozkładu jazdy wprowadzonego w grudniu 2018 roku, zdaniem radnych z Zielonej Góry i lubuskich posłów, znacznie pogorszył się dojazd pociągiem do Warszawy i Poznania. PKP Intercity tłumaczy, że takie zmiany wymusił zarządca infrastruktury, który między Sulechowem a Zbąszynkiem planował remont. Remontu jednak nie ma i na razie nie będzie.
O wyjaśnienie przyczyn wprowadzenia istotnych ograniczeń w ruchu pociągów między stolicą kraju a Zieloną Górą apelowali nie tylko miejscy radni, ale również posłowie. Poseł Paweł Pudłowski zaznacza, że ostatni pociąg do Zielonej Góry odjeżdża obecnie z Warszawy o 14:50, a późnowieczorny TLK Zielonogórzanin zmienił nazwę na TLK Warta i dojeżdża jedynie do Poznania i Gorzowa. Poseł zaznacza, że nie da się tego wytłumaczyć remontami torów między Poznaniem a Zieloną Górą, bowiem takie na tym odcinku nie mają miejsca.
PKP Intercity w piśmie do radnych i prezydenta Zielonej Góry przyznaje, że „brak bezpośredniego wieczornego połączenia z Warszawy do Zielonej Góry (…) może być problematyczny”. I wyjaśnia dlaczego pociągu nie ma.
– Na linii kolejowej nr 358 wskazano, że na odcinku Zbąszynek – Sulechów od 1 lutego 2019 zaplanowana jest całkowita przerwa w ruchu. Jednakże (…) PKP PLK w trakcie prac nad RRJ 2018/2019 przesunął termin wprowadzenia zamknięcia na dzień 1 września 2019 – wskazuje w piśmie PKP Intercity, dodając, że wprowadzenie zmiany odbyło się zbyt późno, by spółka mogła przywrócić „Zielonogórzanina”. Przewoźnik podkreśla, że w tej sytuacji doraźnym sposobem na zwiększenie liczby połączeń do Warszawy stał się pociąg IC Konopnicka, który zestawiony jest z ezt Dart. Kursuje on z Zielonej Góry do stolicy nietypowo, bo przez Wrocław.
PKP Intercity uważa jednak, że przy braku prac między Zieloną Góra a Poznaniem pociągi do Warszawy jadące najkrótszą trasą powinny wrócić do rozkładu od marca.
– PKP Intercity wystąpiły do PKP PLK z wnioskiem o uruchomienie łącznika do Zielonej Góry od pociągu TLK Gombrowicz (odjazd z Warszawy Centralnej o godz. 19:53) oraz uruchomienie nocnego łącznika do pociągu TLK Uznam, zapewniającego dojazd do stolicy na godz. 7. Zmiany te będą mogły wejść w życie od korekty rozkładu jazdy, która zacznie obowiązywać od 9 czerwca 2019 roku – czytamy.
Standardowo w takiej sytuacji do listu skierowanego do radnych dołączono informację, że przewoźnik wraz z PKP PLK i Ministerstwem Infrastruktury pracuje nad możliwie najlepszą ofertą, nawet w obliczu licznych modernizacji, które często skutkują zamknięciem linii. O to, dlaczego niemożliwe było uruchomienie TLK Zielonogórzanin w terminie do 1 lutego i o powody przesunięcia remontu linii 358 zapytaliśmy już PKP PLK.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.