Posłanka Paulina Matysiak krytykuje ciągłe zmiany rozkładu jazdy ważnego dla mieszkańców Kutna pociągu TLK Uznam. Od 13 marca połączenie czasowo zniknie z tego miasta i pojedzie przez Łódź.
Do biura poselskiego Pauliny Matysiak zgłaszali się zaniepokojeni mieszkańcy Kutna, nieposiadający możliwości powrotu z pracy w Warszawie, którą kończyli wieczorem. Ostatni pociąg ze stolicy odjeżdża bowiem chwilę po godzinie 20.00, co osobom kończącym zmianę o 22.00 nie zapewnia żadnego bezpośredniego połączenia z Kutnem. W zapytaniu poselskim z 2 grudnia 2021 roku posłanka Matysiak zapytała Ministerstwo Infrastruktury, czy zamierza w tej sprawie coś zrobić.
„Przejściowe zmiany”
W odpowiedzi na pismo Andrzej Bittel, sekretarz stanu ministerstwa,
odpisał, że brak połączenia wieczornego Warszawy z Kutnem wynikał z „przejściowych zmian” w kursowaniu TLK Uznam, które spowodowane były intensywnymi
pracami prowadzonymi przez zarządcę infrastruktury kolejowej. Zapewnił też, że wspomniany pociąg relacji Warszawa Wschodnia — Świnoujście od następnej korekty rozkładu jazdy obsłuży to połączenie. TLK Uznam miałby odjeżdżać z dworca centralnego, w zależności od terminu, o godzinie 22.25 lub 22.32, aby znaleźć się w Kutnie odpowiednio o 23.59 lub 2 minuty po północy. - Ta informacja ucieszyła kutnian, którzy nie musieliby już rezygnować z pracy lub szukać alternatywnego dojazdu – podkreśla posłanka.
A pociągu wieczorem nie będzie… i znika z Kutna
Jak informuje posłanka okazuje się, że będzie inaczej - od 13 marca pociąg nie pojedzie przez Kutno wcale; zostanie skierowany przez Łódź Widzew i Pabianice. - Informacja ta zdruzgotała kutnian, którzy z dnia na dzień zostali pozbawieni przez PKP PLK możliwości powrotu do domu. Kolejna zmiana rozkładu jazdy planowana jest dopiero w czerwcu 2022 roku, co stawia pytanie, w jaki sposób mieszkańcy Kutna mają dostosować swój plan pracy do opóźnień w pracach modernizacyjnych na linii kolejowej nr 3, po której odbywa się ruch do stolicy – pyta retorycznie.
Paulina Matysiak skierowała już kolejne zapytanie poselskie skierowane do Ministra Infrastruktury. — Jestem bardzo ciekawa, dlaczego wcześniej ministerstwo minęło się z prawdą — mówi Paulina Matysiak. — Liczę na konkretne wyjaśnienia w sprawie tych „przejściowych zmian”, które mają tendencję do rozciągania się w czasie, a także przyczyn pominięcia przez TLK Uznam Kutna. Nie mogę pozwolić na wykluczenie komunikacyjne mieszkańców miasta, które przecież jest ważnym węzłem kolejowym — dodaje polityczka partii Razem. W swoim piśmie pyta również o rozwiązania proponowane przez pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu transportowemu, aby rozwiązać brak bezpośrednich połączeń z Warszawy do Kutna po godzinie 22.00.
W drodze powrotnej skład pojedzie przez Kutno
Zmiany rozkładu potwierdza Marta Ziemska z biura prasowego PKP Intercity. - Ze względu na zamknięcie stacji Kutno w godzinach 22:45 – 4:15, od 13 marca pociąg TLK 18170 Uznam pojedzie z Warszawy przez Żyrardów, Skierniewice, Łódź, Pabianice, Koło, Poznań, Rzepin. - W ten sposób możliwy jest jego odjazd z Warszawy ok. 21 i przyjazd do Świnoujścia przed godziną 8. W drodze powrotnej skład pojedzie prosto z Poznania przez Kutno, zapewniając dojazd do Warszawy po 7 rano – tłumaczy Ziemska dodając, że ostatni pociąg PKP Intercity do Kutna to IC 3532/3 Kochanowski, odjeżdżający z Warszawy Centralnej o 20:22.
- Modernizacja stacji Kutno, m.in. przebudowa układu torów i sieci trakcyjnej łączy się ze zmianami od 13 marca. Ich zakres został ograniczony do niezbędnego minimum – uzupełnia Rafał Wilgusiak z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe dodając, że nocne zamknięcie od godz. 22:45 do godz. 4:15 dotyczy tylko jednego pociągu – właśnie TLK Uznam (warto dodać – tylko jednego pasażerskiego). - Pozostałe pociągi będą nadal zatrzymywać się w Kutnie – zapewnia Wilgusiak.
Na marginesie warto jeszcze dodać, ze w ramach tej korekty TLK Uznam będzie mieć 35 wariantów rozkładu.