Nieaktualny od kilku lat moduł „cena” w witrynie rozkład-pkp.pl prezentuje nieprawidłowe ceny biletów kolejowych na wielu odcinkach i tym samym wprowadza pasażerów w błąd. Dotyczy to przede wszystkim relacji objętych specjalnymi ofertami przewoźników, na których nie jest stosowana sztywna cena odpowiadająca odległości pomiędzy stacjami. Czy to się zmieni?
Moduł „Cena” w internetowym rozkładzie jazdy PKP prezentuje nieaktualne ceny biletów kolejowych na odcinkach objętych ofertami promocyjnymi, takimi jak „Połączenie w dobrej cenie” (Przewozy Regionalne), czy „Bilet Relacyjny” (PKP Intercity). Jego istnienie w niezmienionej od kilku lat formie stanowi dobry przykład ignorowania, z pozoru błahych, ale silnie działających na pasażerów elementów wizerunkowych polskiej kolei.
Przykładów jest wiele: pociąg TLK Kraków – Wrocław objęty „Biletem Relacyjnym” kosztuje 49,90 zł, moduł „Cena” wskazuje natomiast sumę 56 zł. „Bilet Relacyjny” na pociąg EIC Warszawa – Gdynia kosztuje 75 zł, gdzie w internetowym rozkładzie jazdy widnieje cena… 134 zł! Kolejny przykład to połączenie Poznań – Gdynia dla pociągu EIC Berlin-Gdynia Express. Cena „Biletu Relacyjnego” wynosi 45 zł. Gdy Pasażer na to samo połączenie spojrzy w witrynie rozkład-pkp.pl, zobaczy cenę… 130 zł.
Będzie przebudowa witryny
TK Telekom, operator witryny rozkład-pkp.pl, jakiś czas temu zapowiedział przebudowę witryny. Ma ona nastąpić w I kwartale 2014 roku. Dlaczego do tej pory wygórowane ceny odstraszają pasażerów PKP Intercity i innych przewoźników? – Biorąc pod uwagę fakt, iż jest planowana przebudowa modułu cenowego oraz serwis w najbliższym czasie zostanie zmodernizowany, decyzja o wyłączeniu modułu nie była rozpatrywana – odpowiedziała Paulina Marcinkiewicz z TK Telekom.
Przebudowa modułu cenowego ma być kolejnym etapem prac po uruchomieniu nowej wersji serwisu rozklad-pkp.pl. – Jak już informowaliśmy – zmiana ta ma być realizowana w porozumieniu z przewoźnikami oraz z uwzględnieniem ich potrzeb i uwarunkowań technicznych poszczególnych systemów sprzedaży. Celem istnienia portalu rozklad-pkp.pl jest dostarczanie użytkownikom jak najdokładniejszej informacji o podróżowaniu koleją. Mając to na uwadze planujemy podjęcie prac nad przebudową modułu cenowego, po wdrożeniu nowej strony serwisu – tłumaczyła Paulina Marcinkiewicz.
Wreszcie odpowiedni komunikat
Po przekazaniu pytań do TK Telekom, spółka zdecydowała się zareagować na sugestię. – W chwili obecnej, na portalu rozklad-pkp.pl umieszczona została informacja, wyjaśniająca sposób działania modułu cenowego, o treści: „Cena podstawowa / taryfowa uwzględnia tylko trasę kolejową (jest to cena orientacyjna obliczona na podstawie długości trasy). Szczegółowa oferta cenowa oraz informacje o promocjach dostępne są na stronach internetowych przewoźników” – powiedziała Paulina Marcinkiewicz.
Zasadność modułu cenowego, pomimo odesłania do stron internetowych przewoźników, jest wątpliwa. Nie działa on na pasażerów zachęcająco. Sam wygląd portalu jest przestarzały i nie prezentuje tego, co pasażer spotka w pociągi (np. gniazda elektrycznego, WiFi, poczęstunek czy klimatyzacja).
Paulina Marcinkiewicz poinformowała, że głównym efektem prac nad witryną z rozkładem jazdy będzie poprawa estetyki, ułatwienie nawigacji na stronie, dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych, przebudowa witryny pod kątem publikowania informacji dla pasażerów oraz lepsze dostosowanie witryny dla osób niedowidzących. Przebudowa witryny jest wspólnym przedsięwzięciem TK Telekom i PKP SA. Nie zostaną połączone funkcje portalu z rozkładem jazdy i platformy PKP Intercity do kupowania biletów. Przekierowanie do platformy PKP Intercity zostanie utrzymane.