Dziś 17 grudnia 2010 r. w siedzibie PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji podpisano umowę z firmą Thales na wykonanie sygnalizacji dla obszaru LCS Jaworzno Szczakowa, LCS Trzebinia, LCS Mydliniki na odcinku Katowice – Kraków modernizowanej linii E30.
Konsorcjum Thales Rail Signalling Solutions (Poznań) oraz Thales Rail Signalling Solutions GmbH (Stuttgart, Niemcy) wykona to zadania w ramach zadania „ Modernizacja linii kolejowej E30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, Przetarg nr 4 Sygnalizacja dla obszaru: LCS Jaworzno Szczakowa, LCS Trzebinia, LCS Kraków Mydlniki (km 0,000 – 6,847 linii 134) oraz (km 15,810 – 67,636 linii 133). Wartość zamówienia została określona na kwotę 198 114 000,00 PLN netto, ale Thales zaoferował wykonanie go za kwotę 78 617 000,00 zł netto.
- Dzisiaj podpisujemy bardzo ważną umowę. Świadczy o tym nasz skład. Są z nami przedstawiciele Thalesa z Niemiec oraz Thales Corp. – powiedział Paweł Piotrowski z Thalesa. – Jest to wyjątkowy projekt. Zakłada on budowie trzech Lokalnych Centrów Sterowania. Będzie realizowany z trzema wykonawcami – dodał.
- To także pierwszy projekt, w którym będziemy mogli pokazać całe portfolio naszych produktów – zaznaczył Piotrowski. – Do tej pory korzystaliśmy częściowo z urządzeń naszych konkurentów – wyjaśnił.
- Chciałbym podziękować zespołowi pana dyrektora Bożyka [dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK – przyp. red.] za bardzo profesjonalne przeprowadzenie przetargu – wyraził swoją wdzięczność przedstawiciel Thalesa. – Jestem obserwatorem rynku kolejowego od paru lat. Nie było jednak roku, w którym podpisałoby tyle kontraktów. Do tej pory postępowania się długo ciągnęły, ale w tym roku były one przeprowadzone bardzo sprawnie – wytłumaczył Piotrowski.
- Ten kontrakt jest szczególny. Wprawdzie obejmuje zaledwie 8 proc. linii E30 na terenie Polski, ale jest jeden z najbardziej obleganych odcinków w Polsce. Realizacja zadania bez zamykania ruchu kolejowego, o czym świadczy fakt, że poprzedni zarząd nie podjął się realizacji tego zadania – powiedział Marek Pawlik, wiceprezes PKP PLK.
Celem modernizacji tej linii jest dostosowanie korytarza E 30 do warunków technicznych wynikających z umów AGC i AGTC dla korytarzy transportowych. Linie nr 133 oraz nr 134 przeznaczone są dla ruchu pasażerskiego o długości pociągów 400 m z prędkością 160 km/h oraz prowadzenia pociągów towarowych o długości 750 m (120 osi) i ciężarze 3200 t z prędkością 120 km/h.