Opracowanie zautomatyzowanych rozwiązań dla przyszłego Cyfrowego Pociągu Towarowego (DFT) – to cel współpracy podjętej przez Knorr Bremse i Thales. Przedstawiciele firm podpisali w tej sprawie list intencyjny.
Automatyzacja w sektorze przewozów kolejowych (towarowych i pasażerskich) nie będzie – przynajmniej na razie – polegała na zastąpieniu maszynistów, lecz na ułatwieniu ich pracy poprzez asystowanie przy poszczególnych czynnościach. Korzyści, jakie ma dzięki temu odnieść transport kolejowy, to poprawa efektywności, punktualności i konkurencyjności. Cyfrowe wspomaganie prowadzących pozwoli zwiększyć przepustowość linii kolejowych, obniżyć zaś zużycie energii. Ruch pociągów stanie się płynniejszy i lepiej dostosowany do warunków, takich jak parametry toru, obecność innych pojazdów na linii czy obciążenie.
Na atrakcyjności zyska też praca maszynisty, który – dzięki cyfrowemu wspomaganiu (głównie w formie podpowiedzi co do prędkości czy zużycia energii) – będzie mógł poświęcać mniej czasu i uwagi na poszczególne czynności. Może to pomóc w rozwiązaniu lub przynajmniej złagodzeniu problemu luki kadrowej.
Obie firmy należą do liderów w swoich dziedzinach (produkcji systemów hamulcowych oraz systemów sterowania ruchem). Ich współpraca na rzecz opracowania nowych rozwiązań automatycznych może mieć więc duży potencjał. – Automatyczne sterowanie pociągiem (ATO) jest najważniejszym rozwiązaniem, które może uczynić kolej towarową bardziej wydajną i dostępniejszą, a także pozwolić przewoźnikom zoptymalizować koszty – mówi prezes zarządu Knorr Bremse Rail Vehicle Systems dr Nicolas Lange.
Cytowany w komunikacie prasowym Thales wiceprezes działu urządzeń sygnalizacyjnych niemieckiego oddziału koncernu dr Yves Joannic dodaje, że – choć system w pełni autonomicznej jazdy dopiero powstaje – poszczególne technologie konieczne do zastosowania technologie są opracowywane i dojrzewają bardzo szybko. – Jednym z takich koniecznych kroków jest właśnie ATO. Mamy jasną wizję związaną z autonomią. Partnerstwo z Knorr Bremse przyspieszy jej realizację – deklaruje. Co ważne, systemy ATO mają być możliwe do zastosowania w istniejących już pojazdach.
W planach dotyczących poprawy efektywności kolei szeroko pojęta automatyzacja odgrywa jedną z głównych ról. Tylko w ostatnich kilku miesiącach pisaliśmy – między innymi – o
przygotowaniach do wprowadzenia cyfrowego sprzęgu automatycznego, do
automatyzacji prób hamulcowych, polski system automatycznego prowadzenia pociągów aglomeracyjnych (na razie
przetestowany w warszawskim metrze), a także
szersze wizje, opracowywane przez producentów taboru i infrastruktury.