Alstom rozpoczął w Czechach testowanie swojego najnowszego pociągu dużych prędkości TGV M. Testy na specjalnej linii ośrodka VUZ Velim mają potrwać pół roku.
Pojazdy są już w Czechach od kilkunastu tygodni. Jak informuje portal zdopravy.cz
(który udostępnia więcej zdjęć z testów), piętrowy pojazd TGV M rozpędzany jest na czeskim torze do prędkości 200 km/h.
– Celem jest sprawdzenie systemów pociągu i wyeliminowanie wszelkich zagrożeń związanych z urządzeniami, które będą homologowane – poinformował Alstom w komunikacie prasowym. Obecnie trwają testy sprawności systemów hamowania i pantografów. Zanim pierwszy pasażer w ruchu liniowym wejdzie na pokład pociągu, łącznie nowe pojazdy przejadą milion kilometrów. Na francuskich liniach będą rozpędzać się do 320 km/h.
Alstom chce maksymalnie skrócić okres testów. Za kilka dni bliźniacza jednostka będzie testowana w tunelu klimatyczno-aerodynamicznym insytutu badawczego RTA w Wiedniu (gdzie ostatnio sprawdzana była też spalinowa
jednostka Pesy dla Kolei Czeskich). Za kilka miesięcy rozpoczną się też testy na francuskich torach, z prędkością 320 km/h.
TGV M to tak naprawdę Avelia Horizon nowej generacji. To platforma szybkich pociągów, które Alstom buduje nie tylko dla Francji, ale też np. do USA. Poza nowym designem TGV M ma wyróżniać się energooszczędnością. Alstom zapewnia, że nowy skład zespolony pozwoli na 20% oszczędność energii względem poprzedniej generacji. Przyczyna? Lepszy wskaźnik aerodynamiczny pojazdu, lżejsza konstrukcja i nowoczesne systemy odzyskiwania energii z hamowania. Nowością ma być też możliwość szybkiego dołączania wagonów (maksymalna pojemność składu to 740 miejsc, choć testowany jest taki o pojemności do 600 pasażerów).
Pierwsze pociągi TGV M rozpoczną kursowanie latem 2024 roku. Łącznie będzie 115 takich pojazdów, z których 15 będzie obsługiwać linie międzynarodowe. Na początek wjadą do Niemiec i Hiszpanii, ale TGV M będzie w stanie obsługiwać a 4 systemy zasilania, teoretycznie będzie więc mógł wjechać także do Czech, czy Polski.