We Francji przez cały weekend odbywały się próby nowej wersji szybkiego pociągu TGV. Jego eksploatacja ma rozpocząć się po 2014 roku.
Nowy pociąg, który ma się nazywać nie TGV, ale AGV, jeździł przez kilka nocy na części trasy między Paryżem a Strasbourgiem. Były to jego pierwsze próby na prawdziwej trasie stanowiącej część francuskiej sieci kolejowej. Prototyp był poprzednio testowany na zamkniętym torze w Czechach.
Podczas obecnych prób AGV ma osiągnąć prędkość 360 kilometrów na godzinę, która ma być w przyszłości jego regularną prędkością.
Litera "A" w skrócie AGV bierze się z określenia "automotrice", czyli "wagon silnikowy". Oznacza to, że w nowej generacji szybkich pociągów nie będzie osobnych lokomotyw na obu końcach składu. Napęd będzie równomiernie rozłożony we wszystkich wagonach, które mają wspólnie popychać pociąg do przodu. Rozwiązanie to sprawi, że po raz pierwszy będzie można pokonać trasę 1000 kilometrów w ciągu mniej niż 3 godziny.

* Pociąg AGV podczas tegorocznych targów InnoTrans w Berlinie (fot. Rynek Kolejowy).