Łódzki urząd marszałkowski przedstawił listę inwestycji, które chciałby zawrzeć w tzw. kontrakcie terytorialnym z rządem. Wśród nich jest kilka związanych z koleją. Obok przedsięwzięć istotnych dla ruchu pasażerskiego województwo chce otrzymać dotację także dla dużego terminala intermodalnego w Zduńskiej Woli-Karsznicach.
Województwo łódzkie przygotowuje się do zawarcia z rządem tzw. kontraktu terytorialnego, który zapewni regionowi dopływ pieniędzy z budżetu centralnego na realizację kilkudziesięciu dużych inwestycji do 2020 roku. Samorząd przygotował listę zadań, którą chce przedstawić rządowi jako propozycję kontraktu. – Około 27 miliardów złotych – to łączna wartość wsparcia, jakiego oczekujemy, wraz z uzupełnieniem tych kluczowych projektów, jakim będzie Regionalny Program Operacyjny – mówił na wtorkowej konferencji prasowej Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.
Karsznice staną się intermodalnym centrum logistycznym?
Na zaproponowanej przez Urząd liście znalazło się kilka działań związanych z transportem szynowym. Kontrakt ma być m.in. okazją do realizacji pomysłu budowy tzw. suchego portu w Zduńskiej Woli-Karsznicach. – Dzięki niemu po pewnym okresie zastoju dużą rangę odzyskałby tamtejszy węzeł kolejowy – powiedział nam Artur Stelmach, dyrektor departamentu polityki regionalnej UMWŁ. – Inwestycja ta związana jest z zamiarem przeznaczenia okolicznych terenów dla przedsiębiorstw, włącznie z planami utworzenia specjalnej strefy ekonomicznej – dodał.
UMWŁ chce, by baza logistyczna obsłużyła nie tylko miejscowych odbiorców, ale i grała rolę w długodystansowym transporcie intermodalnym. Oprócz przesyłek z magistrali węglowej i linii z Łodzi w kierunko Ostrowa Wielkopolskiego miałyby trafiać tam także te kierowane drogami. Kilkaset metrów od stacji biegnie bowiem droga ekspresowa S8 docelowo łącząca okolice Białegostoku z aglomeracją wrocławską przez Warszawę i Łódź.
Kolej i lokalne samorządy chcą budować wspólnie
Jak mówi Artur Stelmach, terminal ma być wspólnym przedsięwzięciem PKP Cargo, powiatu zduńskowolskiego i miasta Zduńska Wola. – Koncepcja została już zauważona na szczeblu ogólnokrajowym, bo środki na opracowanie strategii i studium wykonalności pochodzą z budżetu centralnego – dodał.
Całkowity koszt budowy wraz z przyłączeniami drogowymi ma wynieść około 270 mln zł. – Myślę, że szanse na pozyskanie tych środków są w tej chwili spore. Oczywiście na razie jest to nasze stanowisko negocjacyjne, ale inwestycja była już dostrzeżona przez rząd – w spotkaniach organizacyjnych tego projektu uczestniczyła minister Elżbieta Bieńkowska. Liczymy więc na powodzenie, to jedna z kluczowych inwestycji dla regionu – ocenił dyrektor departamentu.
Pieniądze na tunel pod Łodzią i remont okolicznych linii
UMWŁ chce, by kontrakt terytorialny zagwarantował też powstanie infrastruktury dla obsługi połączenia kontenerowego Łódź Olechów – Chengu. Dużo propozycji województwa związanych jest też z koleją pasażerską. – Czas najwyższy, by linia do Kutna odzyskała swoje pierwotne parametry i by szlak z Łodzi w kierunku Ostrowa Wielkopolskiego otrzymał europejski standard. Chcemy też, by do 2020 roku powstał tunel kolejowy pod Łodzią, to zresztą inwestycja dość wysoko oceniana przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju na ich liście rankingowej – zapowiadał marszałek Witold Stępień.