Jak przekazał wiceminister Infrastruktury, Rafał Weber, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapłaci za budowę nowego wiaduktu kolejowego nad trasą S5. Wiadukt ma umożliwić rewitalizację linii kolejowej 372, prowadzącej do Góry, która jest aktualnie zarządzana przez DSDiK. Porozumienie w sprawie budowy obiektu czeka aktualnie na podpis dolnośląskiego zarządcy infrastruktury.
O tym, że Dolny Śląsk będzie chciał rewitalizować linię kolejową 372, prowadzącą z Bojanowa do Góry,
pisaliśmy kilka miesięcy temu. Samorząd przejął ten odcinek sieci kolejowej w 2020 roku, jednak działania inwestycje wobec tej linii były uzależnione od przywrócenia jej przejezdności, bowiem wspomniany szlak kolejowy został przerwany przez budowę drogi S5 w 2011 roku.
Konieczna budowa wiaduktu kolejowego
Aby umożliwić odbudowę rozebranego odcinka w przyszłości, lokalne samorządy zabezpieczyły się podpisaniem porozumienia, które gwarantowało, że w ciągu 10 lat od jego podpisania (termin upływał z końcem 2020 roku), GDDKiA wybuduje wiadukt dla linii kolejowej, o ile strona samorządowa wyrazi wolę przejęcia odcinka na własność i uruchomienia na nim połączeń kolejowych. Dokładną historię tej linii można znaleźć w naszym tekście
sprzed kilku miesięcy. Drogowcy zapłacą za wiadukt kolejowy
Wygląda na to, że wspomniane porozumienie z 2010 roku uratowało możliwość rewitalizacji całej linii kolejowej, bowiem jak przekazał właśnie Rafał Weber, wiceminister Infrastruktury, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad sfinansuje budowę wiaduktu kolejowego nad trasą S5.
– Zadanie pn. „Budowa wiaduktu kolejowego nad drogą ekspresową S5 na przecięciu z linią kolejową nr 372, na odcinku Bojanowo – Góra Śląska w pobliżu miejscowości Bojanowo” będzie realizowane przez stronę samorządową tj. Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu (DSDiK). Środki finansowe na ten cel zostaną zabezpieczone z budżetu państwa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przygotowała stosowne Porozumienie z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei we Wrocławiu (która jest aktualnym zarządcą linii kolejowej nr 372) w sprawie realizacji budowy wiaduktu kolejowego nad drogą ekspresową S5, które określa w szczególności zasady jego realizacji, finasowania oraz współpracy między stronami. Porozumienie zostało uzgodnione przez Strony, jednostronnie podpisane przez GDDKiA Oddział w Poznaniu i przekazane do DSDiK. Zgodnie z jego treścią GDDKiA pokryje koszty budowy wiaduktu realizowanego w ramach inwestycji na linii kolejowej 372 przez DSDiK – napisał Weber,
odpowiadając na jedną z poselskich interpelacji. Wiceminister Infrastruktury przyznał też, że na razie trudno jest mówić o harmonogramie realizacji całej inwestycji, a także kosztach budowy wiaduktu. – Szczegóły będą znane po opracowaniu przez DSDiK koncepcji projektowej całego przedsięwzięcia (tj. budowy wiaduktu i rewitalizacji linii kolejowej) i rozstrzygnięciu przetargu w systemie projektuj i buduj – poinformował Rafał Weber.
Rewitalizacja i elektryfikacja dla... 12 tysięcy mieszkańców Góry
Przypomnijmy, że DSDiK zakłada rewitalizację połączoną z elektryfikacją trasy do Góry, tak aby do tego powiatowego miasta dojeżdżały pociągi obecnie kończące swój bieg w Rawiczu.
Z drugiej jednak strony eksperci wskazują, że rewitalizacja linii 372 wcale nie musi być najlepszym rozwiązaniem aby zapewnić 12-tysięcznej Górze sprawny transport publiczny. O wiele bardziej zasadne wydaje się skomunikowanie tej powiatowej miejscowości za pomocą komunikacji autobusowej,
o czym mówił nam Piotr Malepszak, ekspert kolejowy.