Szykuje się duża zmiana na rynku polskich lokomotyw. Spółka Seville Rail Rent sprowadziła do Polski dużą partię lokomotyw z Belgii dostosowanych do prędkości 160 km/h, które chce w ciągu pół roku wprowadzić na krajową sieć pasażerską i towarową. Portal “Rynek Kolejowy” jako pierwszy publikuje sprawdzone informacje na ten temat.
W ubiegłym miesiącu duże zamieszanie wywołało zamieszczenie w internecie składów prowadzących belgijskie lokomotywy typu HLE 21 do Polski. Jak dowiedział się “Rynek Kolejowy”, ich właścicielem jest Seville Rail Rent. To spółka działająca od dekady na polskim rynku remontu i wynajmu wagonów towarowych, których posiada 450. Teraz chce namieszać na rynku lokomotyw.
Szybkie lokomotywy dla ruchu towarowego i pasażerskiego
Pochodzące z lat 1984-1987 lokomotywy są częścią większej rodziny (łącznie 144 sztuk). Samych HLE 21 wyprodukowano 60; ich prędkość maksymalna to 160 km/h, posiadają między innym hamulec elektrodynamiczny i moc 3,3 MW, a opinia o nich jest bardzo dobra. Koleje Belgijskie od kilku lat zastępują je nowszymi lokomotywami Siemens, które lepiej radzą sobie z ciężkimi składami piętrowymi. Dla nas najważniejsze jest to, że w Belgii, identycznie jak w Polsce, stosowany jest system zasilania 3 kV prądu stałego.
Czytelnicy “Rynku Kolejowego”
mogą pamiętać, że w 2017 roku partia ośmiu lokomotyw wjechała do Polski i stanęła na bocznicy firmy Depol w Bydgoszczy. Mimo pewnych przymiarek do remontu w Olkolu nigdy nie przywrócono ich do ruchu −były to elektrowozy już wycofane. Teraz jednak mamy do czynienia z zupełnie inną sytuacją − do Polski sprowadzono lokomotywy, które dosłownie przed chwilą prowadziły pociągi w Belgii i posiadają ważne badania okresowe. Właścicielem, ponownie jak poprzednio, jest Seville Rail Rent.
Mogą wjechać na polskie tory w ciągu pół roku
Jak mówi “Rynkowi Kolejowemu” właściciel Seville Rail Rent, Krzysztof Oziembłowski, w ostatnim czasie sprowadzono do Polski 12 lokomotyw HLE 21 − kolejne partie będą również wycofywane po odbiorze nowych lokomotyw. Lokomotywy te po przejściu polonizacji i przeglądów zostaną wprowadzone do ruchu w kraju − zapowiada. Za proces od strony prawnej będzie odpowiadać adwokat Marek Kowalski, wspólnik kancelarii prawnej Elżanowski & Partnerzy Kancelaria Prawna sp. k.
.
Co najważniejsze, pierwszych lokomotyw w trasie można się spodziewać już w pierwszym kwartale roku 2023. Seville Rail Rent planuje startować zarówno z własnymi przewozami, jak i wynajmować tabor. − Spodziewany się zainteresowania poddzierżawą zarówno przewoźników towarowych, jak i pasażerskich − mówi Krzysztof Oziembłowski.
Lokomotywy czekają obecnie na modernizację (a konkretnie − polonizację). − Są one w bardzo dobrym stanie technicznym gdyż większość z nich była użytkowana do czasu odebrania przez stronę belgijską nowych lokomotyw Siemens. Kolejne partie będą odbierane i wycofywane z ruchu w Belgii na tych samych zasadach − tłumaczy właściciel SRR. Co istotne, na koniec projektu polska firma przejmie również cały zapas części, dokumentacją serwisową oraz przejdzie przeszkolenie kadry serwisowej. Wszystko wskazuje więc na to, że odpowiedź na problemy polskich przewoźników z brakiem szybkich i niezawodnych lokomotyw pojawi się szybciej, niż można się było spodziewać.