Partnerzy serwisu:
Koleje Dużych Prędkości

Tchórzewski: W Krajowym Programie Kolejowym zabrakło linii KDP

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-09-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KOLEJE DUŻYCH PRĘDKOŚCI
Tchórzewski: W Krajowym Programie Kolejowym zabrakło linii KDP
Kilka dni temu rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy - dokument wyznaczający strategię rozwoju polskiej kolei do roku 2023. Program na liście podstawowej nie uwzględnia jednak budowy żadnej nowej linii. Według wiceprzewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury i posła PiS Krzysztofa Tchórzewskiego, zasadniczą wadą programu jest brak zapisu o kontynuacji prac nad linią kolei dużych prędkości dla Polski.

Planowana w Polsce budowa linii dużych prędkości w relacji Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław została zamrożona decyzją ministra Sławomira Nowaka w 2011 roku. Decyzja miała zostać podyktowana koniecznością przeprowadzenia w pierwszej kolejności dużych programów modernizacyjnych i rewitalizacyjnych istniejącej sieci, która - jak dodał ówczesny minister - wymaga ratunku.

- Przecież my na poważnie rozpoczęliśmy analizę budowy linii kolei dużych prędkości. Z perspektywy rozwoju świata i Europy, a także konieczności dobrego skomunikowania Polski z Europą - komunikacji przede wszystkim szybkiej, również i kolejowej, ten kierunek, który był przyjęty, powinien być kontynuowany - wyjaśnia wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury Krzysztof Tchórzewski.

- Jeśli chodzi o kierunek Warszawa - Łódź - Poznań i Łódź - Wrocław, to prace studyjne jak najbardziej powinny być kontynuowane - dodaje. Jak zaznacza Krzysztof Tchórzewski, tak duży projekt musi być rozłożony w czasie. Nie należy go realizować w pośpiechu, dlatego kolejne etapy jego realizacji powinny były znaleźć się w Krajowym Programie Kolejowym. - Koleje dużych prędkości to także dużo nowych technologii, a z tym do tej pory nie mieliśmy styczności - wyjaśnia poseł PiS.

W opinii wiceprzewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury, samo zamrożenie projektu było złą decyzją. - Na KDP w Polsce należało kierować tyle środków, ile było można na dany moment. A można było przecież jakieś środki wygospodarować. Bo przecież to kilkunastoletni program - podkreśla Tchórzewski i dodaje, że realizacja tak ogromnej inwestycji powinna być szczególnie dobrze zaplanowana.

- KDP to przecież problem przeprowadzenia całej formuły uzgodnień lokalizacyjnych, a tylko to może zająć nawet 5 lat. Problem wykupu gruntów to następne 5 lat. Po obu stronach linii trzeba przeprowadzić komasację gruntów, żeby zabezpieczyć interesy ludzi i nie można tego robić pochopnie. Na to wszystko trzeba lat i taki program powinien być kontynuowany - wyjaśnia.

Jak podkreśla poseł PiS, zapis w Krajowym Programie Kolejowym o kontynuacji prac nad budową linii kdp powinien na pewno powinien się znaleźć,  oczywiście na miarę obecnych możliwości. Powinny to być prace, będące przygotowaniem gruntu pod tę inwestycję. - Wtedy moglibyśmy wyciągnąć tę inwestycję w momencie, gdy bylibyśmy na nią już w pełni gotowi - kończy.

Obszerny raport dotyczący Krajowego Programu Kolejowego znajdziesz w Monitorze. A w nim:
Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe

 


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Budowa Ygreka ruszy już za 8 lat?

Infrastruktura

Budowa Ygreka ruszy już za 8 lat?

jm, Rynek Kolejowy/Robert Wyszyński 09 września 2012

Nie ma odwrotu od Ygreka

Rynek Kolejowy TV

Nie ma odwrotu od Ygreka

RKTV 20 października 2013

Ministerstwo rezygnuje z budowy Protezy Łowickiej

Infrastruktura

Ministerstwo rezygnuje z budowy Protezy Łowickiej

jm/rc, Rynek Kolejowy 06 marca 2014

Łódzkie: Konsultacje strategii okazją do zabiegania o KDP

Koleje Dużych Prę™dkości

Zobacz również:

Budowa Ygreka ruszy już za 8 lat?

Infrastruktura

Budowa Ygreka ruszy już za 8 lat?

jm, Rynek Kolejowy/Robert Wyszyński 09 września 2012

Nie ma odwrotu od Ygreka

Rynek Kolejowy TV

Nie ma odwrotu od Ygreka

RKTV 20 października 2013

Ministerstwo rezygnuje z budowy Protezy Łowickiej

Infrastruktura

Ministerstwo rezygnuje z budowy Protezy Łowickiej

jm/rc, Rynek Kolejowy 06 marca 2014

Łódzkie: Konsultacje strategii okazją do zabiegania o KDP

Koleje Dużych Prę™dkości

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5