Kilka dni temu rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy - dokument wyznaczający strategię rozwoju polskiej kolei do roku 2023. Program na liście podstawowej nie uwzględnia jednak budowy żadnej nowej linii. Według wiceprzewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury i posła PiS Krzysztofa Tchórzewskiego, zasadniczą wadą programu jest brak zapisu o kontynuacji prac nad linią kolei dużych prędkości dla Polski.
Planowana w Polsce budowa linii dużych prędkości w relacji Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław została zamrożona decyzją ministra Sławomira Nowaka w 2011 roku. Decyzja miała zostać podyktowana koniecznością przeprowadzenia w pierwszej kolejności dużych programów modernizacyjnych i rewitalizacyjnych istniejącej sieci, która - jak dodał ówczesny minister - wymaga ratunku.
- Przecież my na poważnie rozpoczęliśmy analizę budowy linii kolei dużych prędkości. Z perspektywy rozwoju świata i Europy, a także konieczności dobrego skomunikowania Polski z Europą - komunikacji przede wszystkim szybkiej, również i kolejowej, ten kierunek, który był przyjęty, powinien być kontynuowany - wyjaśnia wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury Krzysztof Tchórzewski.
- Jeśli chodzi o kierunek Warszawa - Łódź - Poznań i Łódź - Wrocław, to prace studyjne jak najbardziej powinny być kontynuowane - dodaje. Jak zaznacza Krzysztof Tchórzewski, tak duży projekt musi być rozłożony w czasie. Nie należy go realizować w pośpiechu, dlatego kolejne etapy jego realizacji powinny były znaleźć się w Krajowym Programie Kolejowym. - Koleje dużych prędkości to także dużo nowych technologii, a z tym do tej pory nie mieliśmy styczności - wyjaśnia poseł PiS.
W opinii wiceprzewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury, samo zamrożenie projektu było złą decyzją. - Na KDP w Polsce należało kierować tyle środków, ile było można na dany moment. A można było przecież jakieś środki wygospodarować. Bo przecież to kilkunastoletni program - podkreśla Tchórzewski i dodaje, że realizacja tak ogromnej inwestycji powinna być szczególnie dobrze zaplanowana.
- KDP to przecież problem przeprowadzenia całej formuły uzgodnień lokalizacyjnych, a tylko to może zająć nawet 5 lat. Problem wykupu gruntów to następne 5 lat. Po obu stronach linii trzeba przeprowadzić komasację gruntów, żeby zabezpieczyć interesy ludzi i nie można tego robić pochopnie. Na to wszystko trzeba lat i taki program powinien być kontynuowany - wyjaśnia.
Jak podkreśla poseł PiS, zapis w Krajowym Programie Kolejowym o kontynuacji prac nad budową linii kdp powinien na pewno powinien się znaleźć, oczywiście na miarę obecnych możliwości. Powinny to być prace, będące przygotowaniem gruntu pod tę inwestycję. - Wtedy moglibyśmy wyciągnąć tę inwestycję w momencie, gdy bylibyśmy na nią już w pełni gotowi - kończy.
Obszerny raport dotyczący Krajowego Programu Kolejowego znajdziesz w Monitorze. A w nim:
Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.