Tanzania będzie kolejnym krajem, w którym doradzaniem w sprawie restrukturyzacji kolei zajmie się były prezes grupy PKP Jakub Karnowski – informuje „Puls Biznesu”. Inspiracją do wprowadzanych reform mają być przekształcenia polskiej kolei, m. in. wprowadzenie PKP Cargo na giełdę. W planach jest komercjalizacja dworców, pozbycie się zbędnych nieruchomości oraz poprawa standardu obsługi klientów.
Skalę działalności kolei w Tanzanii należy uznać w porównaniu z Polską za symboliczną. Cała sieć składa się z zaledwie kilku łączących najważniejsze ośrodki miejskie tras o dwóch różnych rozstawach szyn (1000 i 1067 mm). Roczne przewozy pasażerskie wynosiły przed kilkoma laty zaledwie ok. pół miliona osób. Na tzw. linii kolejowej północnej (Dar As Salaam – Arusha) odbywa się wyłącznie ruch towarowy. Zdaniem Karnowskiego nawet na tak niewielkiej sieci można jednak wykorzystać doświadczenia płynące z reform przeprowadzonych w Polsce.
Państwowy przewoźnik Tanzania Railway Corporation boryka się z opóźnieniami, niską atrakcyjnością transportu towarowego, problemami z efektywnością ekonomiczną oraz z długami. Zdaniem cytowanego przez „Puls Biznesu” byłego prezesa PKP receptą może być sprzedaż zbędnego majątku, prywatyzacja części struktury i pozyskanie nowych inwestorów oraz komercjalizacja dworców przy jednoczesnej poprawie ich standardu dla pasażerów. Opracowanie na temat tego ostatniego zagadnienia przygotował dla kolei tanzańskich inny były członek zarządu PKP Jarosław Bator.
Bardziej dalekosiężne plany władz Tanzanii przewidują rozbudowę sieci o nowe linie kolejowe. Kapitał na realizację tych zamierzeń może pochodzić zarówno od inwestorów chińskich, jak i z funduszy Banku Światowego. Plan naprawczy Tanzania Railway Corporation został już wstępnie przygotowany. Były prezes PKP zajmie się jego opiniowaniem.
Jakub Karnowski jest doktorem nauk ekonomicznych, absolwentem warszawskiej SGH oraz University of Minnesota (USA). W latach 1997-2000 był szefem gabinetu politycznego i doradcą ówczesnego ministra finansów Leszka Balcerowicza. Dymisję z funkcji prezesa PKP złożył po ostatnich wyborach parlamentarnych, 30 listopada 2015 r. Po rezygnacji z funkcji brał udział m. in. w restrukturyzacji kolei tajlandzkich oraz – jako doradca z ramienia Banku Światowego –
saudyjskich.