Hiszpański producent Talgo zaprezentował szczegóły techniczne zaproponowanych przez siebie składów typu push-pull dla Bułgarii. W sprawie jest dodatkowy podtekst - w przetargu wystartowała bowiem chińska konkurencja, której ofertę bada Komisja Europejska.
Trwa właśnie przetarg na dostawę 20 pociągów, o który bitwę toczy dwóch producentów – z Hiszpanii oraz z Chin. Hiszpański producent Talgo ujawnił szczegóły techniczne pociągów w odpowiedzi na zaproszenie do składania ofert w bułgarskim przetargu na dostawy 20 pociągów dalekobieżnych typu „push-pull”. Zamówienie dotyczy także usług w zakresie utrzymania składów przez 15 lat. To element programu modernizacji transportu kolejowego w Bułgarii pod przewodnictwem krajowego Ministerstwa Transportu i Komunikacji.
Pojazdy Intercity BG mają opierać się na platformie Talgo 230, która, jak podkreśla producent, została „zaprojektowana i zbudowana w Unii Europejskiej”. To o tyle istotne, że do przetargu zgłosił się także chiński producent taboru kolejowego CSSR. – Składy będą opierać się na tych samych standardach technicznych, które wybrały już Deutsche Bahn (DB) i Danske Statsbaner (DSB) do obsługi transgranicznych połączeń w maksymalnie czterech krajach europejskich – podaje Talgo. Pociągi dla Bułgarii mają pomieścić 390 pasażerów na miejscach siedzących. Nie tylko zaoferują wysoki komfort dzięki szerokiemu nadwoziu, ale także dużą dostępność za sprawą niskiej podłogi na poziomie 760 mm w całym składzie.
Odpowiednia konstrukcja na bułgarskie warunki
– Lekka konstrukcja Intercity BG poprawi stosunek mocy do masy pociągu i zmniejszy nie tylko zużycie energii, ale przede wszystkim skróci czas przyspieszania i hamowania. Będzie to szczególnie istotne w warunkach panujących w Bułgarii, gdzie na sieci kolejowej jest dużo przystanków pośrednich, a 80 proc. linii jest jednotorowych – zapewnia producent. Pojazd będzie składał się z jednej konwencjonalnej lokomotywy, wagonów pośrednich dla pasażerów i wagonu napędowego z kabiną maszynisty na końcu pociągu. Ma to być idealne rozwiązanie, które pozwala uzyskać zalety tradycyjnych lekkich składów, ale bez konieczności stosowania lokomotywy do operacji manewrowych.
Intercity BG, jako część platformy Talgo 230, będą z założenia jednostkami w pełni interoperacyjnymi w myśl przepisów Unii Europejskiej i będą stanowiły – jak podaje Talgo – idealny wybór do obsługi korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) w Bułgarii. Producent dodaje ponadto, że istnieje możliwość rozszerzenia eksploatacji jednostek także na sąsiednie kraje. Talgo wskazuje tutaj, że inne jednostki z tej rodziny produktów zostaną uruchomione w Niemczech, Danii, Holandii i Szwajcarii.
Przetarg pod lupą Komisji Europejskiej
Intratny przetarg wzbudził zainteresowanie nie tylko hiszpańskiego Talgo, ale również chińskiej spółki CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co., Ltd., która jest podmiotem zależnym CRRC Corporation, chińskiego państwowego producenta pojazdów kolejowych. Firma złożyła ofertę za jedyne 310 mln euro, podczas gdy Talgo zaoferowało cenę dwukrotnie wyższą – 623 mln euro. Szacunkowa wartość zamówienia określana była na poziomie ok. 610 mln euro. Wpłynęło to na wszczęcie przez Komisję Europejską postępowania wyjaśniającego, czy chińska państwowa spółka skorzystała z nieuczciwej dotacji i tym samym złożyła bardzo korzystną ofertę, czym zaburzyła uczciwą konkurencję na wewnętrznym rynku w Europie. Więcej o sprawie
pisaliśmy w tym artykule.
Po przeprowadzeniu szczegółowego dochodzenia Komisja może zaakceptować działania zaproponowane przez firmę, które zniwelują negatywne skutki dla konkurencji, zakazać udzielenia zamówienia lub wydać decyzję o braku sprzeciwu. Na podjęcie decyzji Komisja ma czas do 2 lipca 2024 r.