Akcjonariusze Talgo, poszukujący kupca swoich udziałów w firmie, odrzucili propozycję fuzji ze Skoda Transportation – informują hiszpańskie oraz czeskie media branżowe. Drugi ubiegający się o przejęcie Talgo podmiot – węgierski Ganz Mavag – złożył tymczasem propozycję pozostawienia części akcji producenta w rękach wyznaczonego przez władze Hiszpanii podmiotu państwowego.
Informacje o odrzuceniu przez obecnych udziałowców Talgo (konsorcjum Pegaso International oraz rodziny: Oriol i Torreal) zaczęły pojawiać się w hiszpańskich oraz czeskich mediach w ubiegłym tygodniu. Ostateczna decyzja zapadła pod koniec miesiąca. Akcjonariusze mieli – według dostępnych relacji – wyrazić wątpliwości co do potencjału technicznego i finansowego Skody oraz związanej z nią opłacalności całej operacji. Pod względem ekonomicznym bardziej miała im odpowiadać oferta węgierska.
„Z zaskoczeniem przyjmujemy, że zarząd [Talgo] nie chce kontynuować dialogu w sprawie współpracy przemysłowej, która mogłaby przynieść realne korzyści wszystkim zainteresowanym stronom” – czytamy w komunikacie prasowym Skody. O szczegółach jej oferty
pisaliśmy dwa tygodnie temu. Miała ona polegać na częściowej integracji struktur Skody i Talgo – nie w oparciu o wykup akcji Talgo, lecz w drodze ich wymiany. Obecni udziałowcy Talgo mieliby otrzymać w zamian za swoje udziały równowartość akcji Skody. Mniejszościowym partnerem miałby być hiszpański holding przemysłowy Criteria Caixa.
O przejęcie Talgo stara się także węgierski
Ganz Mavag. Hiszpański rząd nie chce – jak dotąd – wyrazić zgody na transakcję ze względu na powiązania koncernu z podmiotami rosyjskimi. Zdaniem premiera i ministra transportu ewentualne przejęcie mogłoby to doprowadzić do wycieku strategicznie ważnych technologii oraz danych do wrogiego Zachodowi, agresywnego kraju.
Ganz Mavag próbuje zneutralizować te obawy, proponując pozostawienie pewnej części udziałów (nie wiadomo, jak dużej) pod kontrolą spółki państwowej, którą miałyby wskazać władze Hiszpanii. Nie wiadomo na razie, jak odniosą się do propozycji te ostatnie. Niezależnie od tego od początku roku proponowana przez Węgrów cena za pojedynczą akcję spadła z 5 do 4,24 euro.
Przejęciem całości lub części udziałów w Talgo mają interesować się także podmioty z Polski. Byłoby to działanie pożądane z punktu widzenia przygotowywanej budowy systemu kolei dużych prędkości w Polsce (tzw. Komponent kolejowy CPK). Niestety, na razie – oprócz
wypowiedzi wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka podczas obrad senackiej Komisji Infrastruktury – nie wiadomo, jakie dokładnie kroki są podejmowane w tym celu.