Partnerzy serwisu:
Biznes

Talgo: Czy Skoda złamała prawo? Jest wniosek do nadzoru unijnego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Data publikacji:
28-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
26-08-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Talgo: Czy Skoda złamała prawo? Jest wniosek do nadzoru unijnego
wiz. Talgo
Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) ma sprawdzić, czy Skoda Transportation nie złamała unijnych przepisów regulujących rynek. Złożenie oferty połączenia z Talgo w czasie, gdy węgierski Ganz Mavag negocjował już jego wykupienie, może zostać uznane za próbę manipulowania kursem akcji. Mimo odrzucenia propozycji przez obecnych akcjonariuszy Talgo czeski producent wciąż jest zainteresowany fuzją.

Skargę w tej sprawie złożyło hiszpańskie stowarzyszenie mniejszościowych akcjonariuszy spółek notowanych na giełdzie. Zarzuty obejmują próbę obejścia przepisów dotyczących przejmowania firm: oferta Skody nie zawierała części ekonomicznej (specyfikę złożonej przez czeski koncern propozycji wyjaśniliśmy tutaj). ESMA bada sprawę. Oprócz wyciągnięcia konsekwencji mniejszościowi udziałowcy zażądali wypracowania rekomendacji zmian mających zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości.

Kwestia przejęcia Talgo rozgrzewa branżę taborową od wiosny. Obecni właściciele firmy chcą sprzedać udziały w niej węgierskiemu holdingowi Ganz Mavag, oferującemu cenę 5 euro za akcję (potem obniżoną). Weto stawia jednak hiszpański rząd, który nie chce, by kontrolę nad spółką przejął podmiot kontrolowany przez prorosyjskie władze Węgier. Według Ministerstwa Transportu i Zrównoważonej Mobilności groziłoby to wyciekiem strategicznie ważnych danych oraz technologii.

Konkurentem węgierskiego producenta chce być Skoda. Jej obecna oferta w dużym stopniu uzupełnia się z Talgo. Obecnie Skoda Transportation Group ma w portfolio tabor regionalny i aglomeracyjny, a także lokomotywy, pociągi metra, tramwaje, trolejbusy i autobusy elektryczne. Ewentualna fuzja pozwoliłaby Czechom wejść na rosnący rynek taboru dalekobieżnego, w tym – dużych prędkości. Na początku miesiąca oferta Skody – z wymienionych wyżej powodów – została jednak odrzucona. Ganz Mavag złożył zaś wówczas propozycję pozostawienia części akcji producenta w rękach wyznaczonego przez władze Hiszpanii podmiotu państwowego.

Skoda, mimo odmowy, deklaruje chęć pozostania w grze (na tych samych zasadach bądź poprzez wykup akcji – ale pod warunkiem uzyskania dodatkowych informacji, których jednak dotychczasowi udziałowcy nie chcą udzielić). Przejęciem przynajmniej części akcji Talgo ma być też zainteresowany polski rząd oraz współpracująca z nim Pesa. Konkretne podejmowane w tym kierunku działania pozostają jednak tajemnicą.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowe informacje o przejęciu Talgo przez PFR

Biznes

Nowe informacje o przejęciu Talgo przez PFR

Jakub Rösler 27 stycznia 2025

Talgo będzie polskie? „BI”: Jest oferta PFR

Biznes

Talgo będzie polskie? „BI”: Jest oferta PFR

Roman Czubiński 09 grudnia 2024

Polska coraz mocniej zainteresowana nabyciem Talgo

Prawo i polityka

Polska coraz mocniej zainteresowana nabyciem Talgo

Jakub Rösler 15 października 2024

Krótki wagon Talgo dla Duńczyków na InnoTrans. Czy pojadą w Polsce?

Tabor i technika

Talgo: Hiszpania odrzuca ofertę Ganz Mavag

Biznes

Talgo: Hiszpania odrzuca ofertę Ganz Mavag

Roman Czubiński 30 sierpnia 2024

Zobacz również:

Nowe informacje o przejęciu Talgo przez PFR

Biznes

Nowe informacje o przejęciu Talgo przez PFR

Jakub Rösler 27 stycznia 2025

Talgo będzie polskie? „BI”: Jest oferta PFR

Biznes

Talgo będzie polskie? „BI”: Jest oferta PFR

Roman Czubiński 09 grudnia 2024

Polska coraz mocniej zainteresowana nabyciem Talgo

Prawo i polityka

Polska coraz mocniej zainteresowana nabyciem Talgo

Jakub Rösler 15 października 2024

Krótki wagon Talgo dla Duńczyków na InnoTrans. Czy pojadą w Polsce?

Tabor i technika

Talgo: Hiszpania odrzuca ofertę Ganz Mavag

Biznes

Talgo: Hiszpania odrzuca ofertę Ganz Mavag

Roman Czubiński 30 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5