Talgo rozpoczęło testowanie swojej nowej, szybkiej jednostki Avril. To ostatni krok do uzyskania dopuszczenia do eksploatacji pociągu, który w trakcie jazdy będzie mógł zmieniać rozstaw kół. Łącznie do hiszpańskiego przewoźnika Renfe trafi 30 pociągów dużych prędkości Talgo Avril do obsługi rozrastającej się sieci KDP.
Hiszpański producent pojazdów szynowych Talgo rozpoczął w tym tygodniu testy nowej szybkiej jednostki Talgo Avril. Trzydzieści z tych jednostek, które będą mogły rozwinąć prędkość do 360 km/h uzupełnią flotę hiszpańskich kolei państwowych Renfe.
Talgo wygrało kontrakt na dostawy w 2016 roku.
Testy to ostatni etap uzyskania dla Talgo Avril dopuszczenia do eksploatacji pociągu. Jazdy w pierwszej kolejności odbywają się na trasie z Madrytu do Santiago de Compostela w Galicji. – Badania mają na celu sprawdzenie dynamicznego zachowania wszystkich elementów pociągu, w szczególności układów jezdnych – poinformował producent. Nowe pociągi będą jeździły po hiszpańskiej sieci z prędkością 330 km/h, ale zostaną dopuszczone na prędkość 360 km/h ze względu na plany wykorzystania jednostek również na trasach do Francji.
Talgo jest dostawcą pociągów KDP dla państwowego przewoźnika Renfe od 10 lat. Pociągi S106 są rozwinięciem konstrukcji, które już kursują po hiszpańskich torach. W związku z budową kolejnych odcinków KDP w 2016 roku konieczne stało się zamówienie 15 nowych zestawów Avril, które o kolejnych 15 rozszerzono w 2017 roku. Jak podkreśla Talgo, konstrukcja Avril to jak dotąd najlżejszy pociąg dużych prędkości na rynku, dzięki czemu zużycie energii elektrycznej powinno być nawet o 30% niższe.
S106 mają 200 metrów długości, składają się z 12 krótkich członów środkowych systemu Talgo z jednoosiowym wózkiem pomiędzy nimi oraz z dwóch członów silnikowo-sterowniczych na krańcach. Mogą zabrać na pokład 519 pasażerów, w tym 105 w klasie pierwszej. W klasie drugiej zaprojektowano układ siedzeń 2+3.
W Hiszpanii standardowy rozstaw torów wynosi 1668 mm, ale linie dużych prędkości mają standardowy rozstaw 1435 mm, dlatego pojazdy Avril będą posiadały patent Talgo na zmianę rozstawu kół w czasie jazdy. Będą też trójsystemowe. Cały kontrakt wart jest 1,3 miliarda euro, przy czym 252 miliony z tej kwoty pokryje ich pełne 30-letnie utrzymanie, którą zagwarantuje spółka joint venture powołana przez Renfe i Talgo.