Wciąż czekamy na otwarcie ofert w wielkim przetargu PKP Intercity na piętrowe składy push-pull. Przełomową, bo wspólną ofertę zamierzają w nim złożyć najwięksi polscy producenci: Pesa i Newag. Jak może wyglądać ich wspólny pociąg?
Przetarg PKP Intercity na dostawę 38 piętrowych zestawów push-pull wraz z lokomotywami to
największe zamówienie w historii spółki. Za realizację tego projektu chcą zabrać się wspólnie najwięksi polscy producenci taboru: Pesa i Newag. To może być przełom dla rynku, bo firmy te
zwykle ze sobą konkurują.
– W obliczu wymagań projektu – nie tylko technicznych, ale przede wszystkim czasowych – podjęliśmy męską decyzję o wspólnym starcie w przetargu – mówi “Rynkowi Kolejowemu” Jacek Konop, wiceprezes Pesy Bydgoszcz ds. technicznych. Czasu na dostawę będzie mało – dostawy zaplanowano do połowy maja 2026 roku. A dostarczyć trzeba 38 lokomotyw, 38 wagonów sterowniczych oraz 228 wagonów środkowych.
Tymczasem PKP Intercity już od kilku miesięcy
przekłada otwarcie ofert w przetargu, prawdopodobnie czekając na wyjaśnienie kwestii funduszy z Krajowego Programu Odbudowy, lub też
prefinansowania inwestycji przez Polski Fundusz Rozwoju. – Cały czas, na własne ryzyko, pracujemy nad tym zamówieniem wspólnie z Newagiem. Na własne ryzyko biznesowe – zdradził “Rynkowi Kolejowemu” Konop.
W ramach konsorcjum, na Newagu spoczywać będzie większość odpowiedzialności za lokomotywy a na Pesie – za wagony. Jest to zgodne z doświadczeniami obu firm. “Rynek Kolejowy” dotarł do wizualizacji wagonów sterowniczych, które Pesa zaproponuje w ramach przetargu. Będą one pochodzić z
nowej platformy producenta Regio 200 opracowanej w ramach nowej strategii.
– Oczywiście, dla przyszłego kształtu pociągów kluczowe znaczenie ma specyfikacja i wymagania zamawiającego, ale istotne są również doświadczenia producenta. Z tego względu zrealizowaliśmy projekt (UX – user experience) i liczymy, że pasażerowie docenią nową jakość nie tylko jeśli chodzi o wystrój, ale przede wszystkim funkcjonalność składów – podsumowuje wiceprezes Pesy.
Jak już pisaliśmy, PKP Intercity
nie zdecydowało się zamówić w ramach tego projektu przestrzeni restauracyjnej dla pasażerów. O pozostałych szczegółach specyfikacji
piszemy szeroko tutaj.