Stadler podpisał kolejną umowę z Kolejami Fińskimi (VR). Tym razem przedmiotem będzie dostawa od 20 do nawet 70 nowych ezetów Flirt.
Fiński państwowy operator kolejowy VR ogłosił, że
Stadler będzie preferowanym dostawcą elektrycznych zespołów trakcyjnych na początku tego miesiąca. Teraz podpisana została stosowna umowa, której przedmiotem jest dostawa 20 zespołów trakcyjnych Flirt do obsługi kolei regionalnej w okolicach Helsinek i Tampere. Umowa obejmuje dostawę części zamiennych, jak również opcje na kolejne 50 pociągów oraz na rozszerzenie zakresu usług o pełny serwis pojazdów.
Jak informuje Stadler, nowe Flirty będą mogły być również wykorzystywane w przyszłości jako pociągi międzymiastowe. Czterowagonowe pociągi oferują miejsce dla 796 pasażerów, z czego 356 ma miejsca siedzące. Mogą osiągnąć maksymalną prędkość 160 km/h. Jak wszystkie pojazdy Flirt mają bezstopniowe strefy wejściowe, niską emisję hałasu wewnątrz i na zewnątrz pociągów oraz przestronne wielofunkcyjne strefy dla wózków dziecięcych, inwalidzkich, rowerów i bagażu. Dostawa pierwszego pojazdu jest zaplanowana na wiosnę 2026 roku.
Podobnie jak poprzednie pojazdy dla VR, nowe Flirty będą specjalnie przystosowane do trudnego klimatu w Finlandii. Wyposażenie obejmuje duże pługi śnieżne, ogrzewanie podłogowe, specjalną izolację cieplną i dobrze uszczelnione przedziały trakcyjne, aby chronić aparaturę napędową. – Po dostarczeniu 60 lokomotyw, jesteśmy teraz dumni, że możemy dostarczyć nasz najlepiej sprzedający się model Flirt do VR Group – powiedział dr Ansgar Brockmeyer, wiceprezes Stadlera cytowany w komunikacie.
Jak podkreśla Stadler, lekka aluminiowa konstrukcja w połączeniu z najnowszą technologią konwerterów znacznie zmniejszy zużycie energii przez pociągi. Jako innowacje wymienia m.in. propan jako czynnik chłodzący, zastosowanie bezolejowych sprężarek powietrza oraz możliwość recyklingu dużej części materiałów po zakończeniu eksploatacji składów.