Rząd Tajwanu zatwierdził projekt rozbudowy linii dużych prędkości. Nowa, licząca 56,4 km linia ma połączyć Tajpej z Yilan położonym na północno-wschodnim wybrzeżu wyspy. Budowa ma się zakończyć w roku 2030.
Ministerstwo Transportu i Komunikacji Tajwanu zatwierdziło projekt 14 października. Rozbudowa Tajwańskich Kolei Dużych Prędkości (Taiwan High-Speed Rail – THSR) będzie oznaczała budowę nowej linii o długości 56,4 km ze stacji Nangang w stołecznym Tajpej do położonego na północno-wschodnim wybrzeżu wyspy miasta Yilan. Aż 11,4 km nowej linii będą stanowiły tunele.
Spośród trzech rozważanych wariantów wybrana została najdłuższa trasa, które ze względów środowiskowych omija położone pomiędzy miastami jezioro. Celem jest skrócenie czasu podróży pomiędzy oboma miastami oraz rozładowanie ruchu na łączących je drogach i konwencjonalnej linii kolejowej. Czas przejazdu po zakończeniu inwestycji ma wynosić 13 minut, a według planistów będzie z niej korzystać od 14,4 tys. do 18 tys. pasażerów w ciągu godziny.
Zachodzący w II poł. ubiegłego wieku szybki rozwój gospodarczy Tajwanu doprowadził do szybkiego zagęszczenia sieci autostrad, tradycyjnych kolei oraz połączeń lotniczych na zachodzie wyspy. Problem był na tyle poważny, że mógł doprowadzić do zahamowania wzrostu gospodarczego kraju, stąd też pomysł budowy KDP zaczął kiełkować już w latach 70. ubiegłego stulecia. W latach 80. rozpoczęło się nieformalne planowanie inwestycji, ale przygotowanie studium wykonalności projektu zostało ukończone dopiero w 1990 r. Oficjalnie THSR ruszyło w roku 2007 i odmieniło transport kolejowy na wyspie.
Kolej dużych prędkości okazała się tak skuteczna, że z miejsca zmieniła sytuację na rynku przewozów pasażerskich wyspy. Pierwszą i najbardziej widoczną ofiarą stały się pasażerskie przewozy lotnicze, które na trasach krajowych spadły do roku 2008 z poziomu 8,6 do 4,9 mln, a połączenia lotnicze pomiędzy miastami Tajpej i Kaohsiung ostatecznie zlikwidowano. Otwarcie linii KDP doprowadziło także w 2007 r. do 10-procentowego spadku ruchu na przebiegającej równolegle autostradzie nr 1 oraz do znacznego spadku zainteresowania przewozami autobusowymi. Szerzej na ten temat pisaliśmy w tekście
THSR – tajwańska szybka kolej, która zmieniła wyspę.