Od stycznia tego roku Kolej TV – popularny program o kolei – pojawił się zupełnie nowej odsłonie. Jednak nie wszystkim miłoŚnikom programu te zmiany przypadły do gustu. Swojego niezadowolenia z tego powodu nie kryła także była prezenterka – Dagmara Kowalska (czytaj tutaj). Skąd zatem te zmiany?
Jak wyjaŚnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych, celem projektu Kolej TV jest promocja transportu kolejowego i przekazywanie aktualnych informacji o zmianach i przedsięwzięciach w branży kolejowej. - Kolej TV to pierwszy w Polsce informacyjny program telewizyjny całkowicie poŚwięcony tematyce kolejowej. W cyklu tygodniowym informuje i komentuje wydarzenia na kolei w Polsce i na Świecie – tłumaczy rzecznik PKP PLK.
Inicjatywa powstała we wrzeŚniu 2009 roku. Grupa dziennikarzy, miłoŚników kolei, postanowiła wspólnie z PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP SA stworzyć program informacyjny, który pokazuje kolej w sposób merytoryczny, akcentując aspekty bezpieczeństwa, ekologii i wprowadzania nowoczesnych rozwiązań. Materiały uwzględniają zarówno elementy historii kolei, jak i jej współczesną rolę oraz zagadnienia rynku kolejowego. Do projektu dołączyły też spółki: PKP Energetyka i PKP Intercity.
Od tamtego czasu program przeszedł prawdziwą rewolucję. Tegoroczne zmiany związane są z wyborem nowego producenta programu w przetargu na jego realizację. – Procedurę przetargową na wyłonienie nowego wykonawcy programu Kolej TV wszczęliŚmy w 2011 roku. Postępowanie było prowadzone w trybie negocjacji bez ogłoszenia. Do negocjacji zostało zaproszonych 7 firm. Ostatecznie oferty złożyło 5 firm: I.K. Film Ireneusz Kocon, Activmedia, Visilab, Fikfilm P.Fik oraz konsorcjum firm: Kow i Ewenement Group – wyjaŚnia Mirosław Siemieniec zaznaczając, że negocjacje bez ogłoszenia to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje z wybranymi przez siebie wykonawcami warunki zamówienia, a następnie zaprasza ich do składania ofert.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe w wyniku przetargu koszt produkcji jednego odcinka będzie mniejszy. – Do końca 2011 roku koszt wykonania jednego odcinka wynosił 6,5 tys. zł, natomiast obecnie jest to kwota 5 tys. 940 zł za odcinek. Projekt współfinansują cztery spółki: PKP Polskie Linie Kolejowe , PKP SA, PKP Energetyka i PKP Intercity – poinformował „Rynek Kolejowy” rzecznik prasowy PKP PLK.
Kwoty te odbiegają znacznie od informacji przekazywanych w październiku 2011 roku przez magazyn „Superwizjer” telewizji TVN, zgodnie z którymi wyprodukowanie ok. 100 odcinków programu Kolej TV miałoby kosztować współfinansujące go spółki od 3 do 10 mln zł.