Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

UTK: Coraz więcej lokomotyw dwunapędowych i wagonów towarowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Data publikacji:
26-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
24-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
UTK: Coraz więcej lokomotyw dwunapędowych i wagonów towarowych
fot. Jerzy Moritz/PKP PLK
W zeszłym roku, po raz pierwszy od 2018 r., wzrosła liczba wagonów towarowych. Na rynku było 83 761 wagonów (83 429 w 2022 r.). Liczba wszystkich pojazdów wzrosła z 87 472 w 2022 r. do 87 973.

W 2023 r. zwiększyła się liczba wszystkich rodzajów dostępnych lokomotyw, ale największe wzrosty dotyczyły lokomotyw elektrycznych i dwunapędowych. Przewoźnicy chętnie wykorzystują ten drugi rodzaj pojazdów ze względu na ich uniwersalność. Umożliwiają one poruszanie się na sieci zelektryfikowanej, jak i w miejscach, gdzie konieczne jest korzystanie z silnika spalinowego.

Wraz ze wzrostem liczby lokomotyw dwunapędowych i elektrycznych, spadło wykorzystanie tych pojazdów – odpowiednio z 56,8% do 51,4% oraz z 94,8% do 88,9%. Wśród wszystkich pojazdów trakcyjnych wzrost wykorzystania w 2023 r. miał miejsce tylko w przypadku lokomotyw spalinowych (z 62,5% do 71%).

Trend spadkowy zatrzymany

W 2023 r. po raz pierwszy nie spadła liczba wagonów towarowych w stosunku do lat poprzednich. Od 2018 r. trwał bowiem trend sukcesywnego spadku liczby tych pojazdów na rynku. W 2023 r. było ich 83 761 szt. (83 429 szt. w 2022 r.). Na 11 rodzajów wagonów tylko dla czterech (węglarki E i F, wagony z otwieranym dachem T, cysterny Z) zmniejszył się stan posiadania.

Przewoźnicy modernizują własny tabor, ale również inwestują w zakup nowych pojazdów. Zwiększyła się liczba nowych lokomotyw elektrycznych. Dzięki temu spadł średni wiek tych pojazdów z 33,8 lat w 2022 r. do 30,4 w 2023 r. W przypadku niektórych pojazdów doczepnych, takich jak wagony węglarki budowy normalnej, wagony kryte budowy normalnej i specjalnej oraz wagony platformy budowy normalnej na osiach również zmniejszył się ich średni wiek, a w pozostałych przypadkach ten wzrost nie był wysoki.

Warunki pracy maszynistów

Na komfort pracy maszynistów w przewozach towarowych wpływa m.in. wyposażenie pojazdów trakcyjnych. W 2023 r. wzrósł udział lokomotyw elektrycznych i spalinowych wyposażonych w kamery czołowe. W przypadku lokomotyw elektrycznych był to wzrost z 20,6% do 29,8%, a w przypadku spalinowych z 32,7% do 36,3%. Wzrósł również z 1,3% do 8,6% udział lokomotyw dwunapędowych wyposażonych w kamery wewnętrzne.

W klimatyzację wyposażonych było 41,3% lokomotyw elektrycznych (4,8 punktu procentowego więcej niż w 2022 r.), 40% spalinowych (1,1 punktu procentowego mniej niż w 2022 r.) i 88,6% dwunapędowych (11,4 punktu procentowego mniej niż w 2022 r.). Toaleta w lokomotywach spalinowych i elektrycznych nadal jest rzadkością – stanowiła ona wyposażenie jedynie 0,2% lokomotyw elektrycznych, a w lokomotywach spalinowych nie występowała w ogóle. Za to w lokomotywach dwunapędowych toalety zainstalowane są w 54,3% pojazdów.


Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ile towarów przewiozła kolej we wrześniu 2024?

Biznes

Ile towarów przewiozła kolej we wrześniu 2024?

Urząd Transportu Kolejowego 01 listopada 2024

Wzrosła średnia prędkość pociągów towarowych w Polsce

Biznes

Wzrosła średnia prędkość pociągów towarowych w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kolej wróciła do Baborowa. Ruszyły przewozy zboża

Infrastruktura

Zobacz również:

Ile towarów przewiozła kolej we wrześniu 2024?

Biznes

Ile towarów przewiozła kolej we wrześniu 2024?

Urząd Transportu Kolejowego 01 listopada 2024

Wzrosła średnia prędkość pociągów towarowych w Polsce

Biznes

Wzrosła średnia prędkość pociągów towarowych w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kolej wróciła do Baborowa. Ruszyły przewozy zboża

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5