Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Tabor pasażerski w 2023 roku. Pojazdy dwunapędowe często wykorzystywane

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
24-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Tabor pasażerski w 2023 roku. Pojazdy dwunapędowe często wykorzystywane
fot. Jakub Rösler (zdjęcie ilustracyjne)
Urząd Transportu Kolejowego przedstawił dane dotyczące taboru, który w minionym roku użytkowali przewoźnicy pasażerscy w Polsce. Między innymi nieznacznie wzrosła liczba wagonów, za to zmalała liczba lokomotyw elektrycznych. Co jeszcze wynika z zestawienia?

W 2023 r. – względem 2022 r. – przewoźnicy zmniejszyli stan posiadania pojazdów trakcyjnych. Liczba lokomotyw spadła z 478 do 461. Spalinowych wagonów silnikowych również jest mniej – w 2023 r. było ich 71, w 2022 r. o 8 więcej. Liczba zespołów trakcyjnych wzrosła z 1477 do 1489.

Zmniejszyła się liczba wagonów pasażerskich. W 2023 r. było ich 2185, rok wcześniej – 2234. Wśród wagonów z miejscami do siedzenia o 24 szt. (do 1958) zmniejszyła się liczba wagonów jednopokładowych, czyli z jednym poziomem dla pasażerów. Od kilku lat obserwujemy również spadki w liczbie wagonów z miejscami do leżenia i gastronomicznych.

Wzrasta wykorzystanie taboru kolejowego

W 2023 r. poprawił się współczynnik wykorzystania taboru kolejowego. Jest on obliczany na podstawie dzielenia sumy dobowej liczby pojazdów znajdujących się w dyspozycji przewoźnika w ciągu roku przez liczbę wszystkich dostępnych pojazdów danej kategorii. W przypadku większości pojazdów wartość współczynnika wzrosła względem 2022 r. Niższa była tylko w przypadku lokomotyw elektrycznych – w 2023 r. wyniosła 55,9 proc. i spadła o 1,9 punktu procentowego rok do roku.


Najwyższy współczynnik wykorzystania taboru dotyczył dwunapędowych zespołów trakcyjnych, których w dyspozycji były 33 szt. 75 proc. tych pojazdów znajdowało się w czynnej eksploatacji każdego dnia i było dostępnych do wykorzystania w regularnej obsłudze połączeń. Duże wzrosty odnotowano również w przypadku współczynnika wykorzystania elektrycznych zespołów trakcyjnych (z 65,3 proc. do 70,3 proc.) oraz elektrycznych wagonów silnikowych (jednak w tym przypadku w dyspozycji przewoźników pozostają jedynie dwa egzemplarze).

Tabor młodnieje i jest lepiej wyposażony

Od trzech lat zmniejsza się średni wiek dla lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Dla lokomotyw elektrycznych w 2023 r. spadł względem 2022 r. z 32,2 lat do 29,3 lat. W przypadku lokomotyw spalinowych – z 41,9 lat do 40,4 lat, jednak nadal są to najstarsze pojazdy w dyspozycji przewoźników. Średni wiek zmniejszył się również dla elektrycznych zespołów trakcyjnych. W 2023 r. wyniósł 19,3 lat wobec 24,4 lat w 2022 r.


Wraz z zakupem przez przewoźników nowych pojazdów poprawiają się współczynniki dla dodatkowego wyposażenia podnoszącego jakość podróży. Najbardziej korzystnie udział dodatkowego wyposażenia wygląda w przypadku dwunapędowych zespołów trakcyjnych, gdzie wszystkie pojazdy posiadają klimatyzację, dostęp do sieci WiFi, gniazdka elektryczne dla pasażerów, nowoczesne toalety ze zbiornikami, miejsca na rowery, przewijaki dla niemowląt oraz miejsca dla osób niepełnosprawnych. 27,3 proc. tych pojazdów, czyli o 5,6 punktu procentowego więcej niż w 2022 r., posiada automaty biletowe. Pełne wyposażenie w klimatyzację, toaletę ze zbiornikiem, miejsca na rowery, przewijaki dla niemowląt oraz miejsca dla osób niepełnosprawnych posiadają również elektryczne wagony silnikowe.

W 2023 r. zbadano również poziom udogodnień w wagonach pasażerskich: 66,9 proc. najpopularniejszych wagonów z miejscami do siedzenia wyposażonych było w klimatyzację, 59,7 proc. w bezprzewodowy Internet, 64 proc. w gniazdka elektryczne, a w 85% zainstalowana była toaleta ze zbiornikiem. Z drugiej strony w miejsca na rowery wyposażonych było zaledwie 13,6 proc. wagonów z miejscami do siedzenia, a w przewijak dla niemowląt tylko 7,1 proc.

Udział wagonów z miejscami przystosowanymi dla przewozu osób z niepełnosprawnościami jest nadal jednocyfrowy (8,6%). Jednak brak dodatkowego wyposażenia w większości wagonów, które są w dyspozycji przewoźników, nie musi oznaczać ograniczonej dostępności dla osób o szczególnych potrzebach. Na jeden skład wagonowy przypadać mogą po jednym lub dwa wagony przystosowane do obsługi pasażerów podróżujących z rowerem lub osób, które mają problemy z samodzielnym poruszaniem się.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowa era projektów taborowych

Prawo i polityka

Nowa era projektów taborowych

Tomasz Zielenkiewicz/DZP 26 marca 2024

W końcu 2017 na torach wciąż było 643 EN57 bez większych modernizacji

Tabor i technika

Azerbejdżan zamówi 62 lokomotywy elektryczne

Śšwiat

Zobacz również:

Nowa era projektów taborowych

Prawo i polityka

Nowa era projektów taborowych

Tomasz Zielenkiewicz/DZP 26 marca 2024

W końcu 2017 na torach wciąż było 643 EN57 bez większych modernizacji

Tabor i technika

Azerbejdżan zamówi 62 lokomotywy elektryczne

Śšwiat

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5