Aby ułatwić wykorzystanie środków unijnych z Funduszu Odbudowy na dofinansowanie transportu intermodalnego, wydłużono termin składania wniosków. Nie zwiększono natomiast limitów, odnoszących się m. in. do niewystarczającej – zdaniem wielu – liczby wagonów. Chętni do pozyskania środków, dla których nie wystarczy ich w KPO, mogą skorzystać z programu FEnIKS – informuje rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.
Na łamach naszych portali wielokrotnie postulowaliśmy zwiększenie wsparcia dla kolejowych przewozów intermodalnych. Ostatni opublikowany przez nas tekst na ten temat to artykuł prezesa Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu Pawła Rydzyńskiego
o konkursie CUPT na dofinansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Pulę 781,6 mln zł przeznaczono na dofinansowanie maksymalnie 8 terminali intermodalnych (budowa, rozbudowa, wyposażenie lub systemy informatyczne) i zakup 200 sztuk taboru intermodalnego.
Ekspert: Trzeba zwiększyć limity
– Z obecnych zapisów konkursu wynika, że jeśli dany projekt lub projekty najwyżej ocenione przekroczą zakresem 200 wagonów, to pozostałe przedsięwzięcia, znajdujące się niżej na liście rankingowej, najprawdopodobniej nie dostaną nic, gdyż automatycznie trafią na listę rezerwową. Rodzi się zatem pytanie, czy przy takich zapisach uda się wykorzystać całą dostępną alokację środków – przestrzegał Rydzyński. Jak argumentował, zakup 200 wagonów to koszt nie większy niż 90-100 mln zł, co przy dofinansowaniu 50% będzie oznaczało wykorzystanie zaledwie 45-50 mln zł z dostępnych funduszy unijnych.
Ponadto, zdaniem eksperta, zakładana liczba wagonów możliwych do dofinansowania jest zbyt mała. jak na potrzeby rynku. – Wniosek, że należałoby zmienić kształt zapisów tego konkursu, tak aby zwiększyć zwłaszcza liczbę wagonów intermodalnych, ale też liczbę beneficjentów do dofinansowania – wydaje się bardziej niż oczywisty – konkludował Rydzyński.
Ministerstwo: Jesienią konkurs z FEnIKS
Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Anna Szumańska zaznacza, że zdecydowana większość funduszy ma zostać przeznaczona na bardziej kosztowne inwestycje terminalowe. – W ramach naboru wniosków w trybie konkursowym w ramach KPO na transport intermodalny (komponent E, Inwestycja: E2.1.3. zaakceptowana w ramach rewizji KPO) mieści się zakup taboru kolejowego oraz modernizacja terminali drogowo-kolejowych zlokalizowanych na sieci TEN-T – przypomina.
Zmarnowaniu części przyznanych Polsce pieniędzy ma zapobiec wspomniana zmiana harmonogramu konkursu. – Wydłużenie terminu składania wniosków do 31 sierpnia 2024 r. miało na celu lepsze dopasowanie zaplanowanych inwestycji do reakcji rynku, tak aby dobrze wykorzystać zaplanowane na ten komponent środki – tłumaczy Szumańska.
Jak dodaje, dofinansowania na wagony intermodalne można pozyskiwać także z innych źródeł. – Równolegle funkcjonuje Program FEnIKS (…), który również przewiduje wsparcie taborowe w transporcie intermodalnym, także poza siecią TEN-T. Ogłoszenie naboru dla projektów intermodalnych FEnIKS planowane jest w IV kwartale 2024 roku – zapowiada przedstawicielka rządu. Okres kwalifikowania wydatków jest w tym przypadku dłuższy o ponad trzy lata, niż dla inwestycji z KPO, i upływa 31 grudnia 2029 r. Łączny budżet na dofinansowania ma wynosić 230 mln euro. Większość tej kwoty (160 mln) ma być przeznaczona na inwestycje na sieci TEN-T.