Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
03-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-09-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS
fot. PKP CargoZdjęcie ilustracyjne
Aby ułatwić wykorzystanie środków unijnych z Funduszu Odbudowy na dofinansowanie transportu intermodalnego, wydłużono termin składania wniosków. Nie zwiększono natomiast limitów, odnoszących się m. in. do niewystarczającej – zdaniem wielu – liczby wagonów. Chętni do pozyskania środków, dla których nie wystarczy ich w KPO, mogą skorzystać z programu FEnIKS – informuje rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.

Na łamach naszych portali wielokrotnie postulowaliśmy zwiększenie wsparcia dla kolejowych przewozów intermodalnych. Ostatni opublikowany przez nas tekst na ten temat to artykuł prezesa Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu Pawła Rydzyńskiego o konkursie CUPT na dofinansowanie w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Pulę 781,6 mln zł przeznaczono na dofinansowanie maksymalnie 8 terminali intermodalnych (budowa, rozbudowa, wyposażenie lub systemy informatyczne) i zakup 200 sztuk taboru intermodalnego.

Ekspert: Trzeba zwiększyć limity

– Z obecnych zapisów konkursu wynika, że jeśli dany projekt lub projekty najwyżej ocenione przekroczą zakresem 200 wagonów, to pozostałe przedsięwzięcia, znajdujące się niżej na liście rankingowej, najprawdopodobniej nie dostaną nic, gdyż automatycznie trafią na listę rezerwową. Rodzi się zatem pytanie, czy przy takich zapisach uda się wykorzystać całą dostępną alokację środków – przestrzegał Rydzyński. Jak argumentował, zakup 200 wagonów to koszt nie większy niż 90-100 mln zł, co przy dofinansowaniu 50% będzie oznaczało wykorzystanie zaledwie 45-50 mln zł z dostępnych funduszy unijnych.

Ponadto, zdaniem eksperta, zakładana liczba wagonów możliwych do dofinansowania jest zbyt mała. jak na potrzeby rynku. – Wniosek, że należałoby zmienić kształt zapisów tego konkursu, tak aby zwiększyć zwłaszcza liczbę wagonów intermodalnych, ale też liczbę beneficjentów do dofinansowania – wydaje się bardziej niż oczywisty – konkludował Rydzyński.

Ministerstwo: Jesienią konkurs z FEnIKS

Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Anna Szumańska zaznacza, że zdecydowana większość funduszy ma zostać przeznaczona na bardziej kosztowne inwestycje terminalowe. – W ramach naboru wniosków w trybie konkursowym w ramach KPO na transport intermodalny (komponent E, Inwestycja: E2.1.3. zaakceptowana w ramach rewizji KPO) mieści się zakup taboru kolejowego oraz modernizacja terminali drogowo-kolejowych zlokalizowanych na sieci TEN-T – przypomina.

Zmarnowaniu części przyznanych Polsce pieniędzy ma zapobiec wspomniana zmiana harmonogramu konkursu. – Wydłużenie terminu składania wniosków do 31 sierpnia 2024 r. miało na celu lepsze dopasowanie zaplanowanych inwestycji do reakcji rynku, tak aby dobrze wykorzystać zaplanowane na ten komponent środki – tłumaczy Szumańska.

Jak dodaje, dofinansowania na wagony intermodalne można pozyskiwać także z innych źródeł. – Równolegle funkcjonuje Program FEnIKS (…), który również przewiduje wsparcie taborowe w transporcie intermodalnym, także poza siecią TEN-T. Ogłoszenie naboru dla projektów intermodalnych FEnIKS planowane jest w IV kwartale 2024 roku – zapowiada przedstawicielka rządu. Okres kwalifikowania wydatków jest w tym przypadku dłuższy o ponad trzy lata, niż dla inwestycji z KPO, i upływa 31 grudnia 2029 r. Łączny budżet na dofinansowania ma wynosić 230 mln euro. Większość tej kwoty (160 mln) ma być przeznaczona na inwestycje na sieci TEN-T.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

20 wąskich gardeł na polskiej kolei ma zniknąć do 2026 r.

Infrastruktura

20 wąskich gardeł na polskiej kolei ma zniknąć do 2026 r.

Roman Czubiński 02 września 2024

CUPT: Nie ma zagrożenia dla rozliczenia taboru z KPO w terminie

Prawo i polityka

PPM-T (w końcu) z umową na linię 26

Infrastruktura

PPM-T (w końcu) z umową na linię 26

Roman Czubiński 19 czerwca 2024

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

20 wąskich gardeł na polskiej kolei ma zniknąć do 2026 r.

Infrastruktura

20 wąskich gardeł na polskiej kolei ma zniknąć do 2026 r.

Roman Czubiński 02 września 2024

CUPT: Nie ma zagrożenia dla rozliczenia taboru z KPO w terminie

Prawo i polityka

PPM-T (w końcu) z umową na linię 26

Infrastruktura

PPM-T (w końcu) z umową na linię 26

Roman Czubiński 19 czerwca 2024

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5