– Infrastrukturę kolejową w Toruniu należy rozwijać w związku z funkcjonowaniem aglomeracji bydgosko-toruńskiej. Ale uruchamianie dodatkowych połączeń kolei miejskiej mijałoby się z celem, gdyż nie byłyby one wystarczająco wykorzystywane – ocenia w rozmowie z „RK” Tomasz Szymański, poseł PO z okręgu wyborczego, w którym leży Toruń.
Niedawno napisaliśmy, że władze Torunia chciałyby w perspektywie kilku lat uruchomić „miejskie” pociągi. Trwają prace zmierzające do ogłoszenia przetargu na studium wykonalności, które wskaże optymalną drogę rozwoju dla komunikacji kolejowej w kontekście transportu miejskiego i aglomeracyjnego.
Władze tego miasta planują, oprócz zakupu taboru do obsługi połączeń aglomeracyjnych, także m.in. modernizację linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni, wraz z budową tunelu dla drugiego toru pod pl. Pokoju Toruńskiego, jak również budowę kilku nowych przystanków kolejowych na terenie miasta. Zamierzają także wyremontować dworzec Toruń Wschodni.
Poseł Tomasz Szymański (PO) uważa, że pomysł ten należy uznać za dobry, ale w części, która dotyczy „zbliżania się” do siebie Torunia i Bydgoszczy. – Patrząc z perspektywy sprawnego skomunikowania aglomeracji toruńsko-bydgoskiej, rozwój infrastruktury kolejowej w Toruniu jest zasadnym kierunkiem działań, ponieważ pozwoliłby sprawniej przemieszczać się w obrębie przyszłej metropolii. Jednakże uważam, iż na chwilę obecną uruchamianie dodatkowych połączeń kolei miejskiej mijałoby się z celem, gdyż nie byłyby one wystarczająco wykorzystywane. Aktualnie funkcjonująca organizacja transportu zbiorowego w Toruniu sprawia wrażenie dostosowanej do zapotrzebowania komunikacyjnego. Otwarty w ubiegłym roku drugi most drogowy stworzył nowe możliwości skomunikowania lewobrzeżnej i prawobrzeżnej części Torunia, w związku z czym wykorzystanie do tego celu mostu kolejowego byłoby nieuzasadnione potrzebami mieszkańców – twierdzi w rozmowie z „RK” Tomasz Szymański.
Nie zmienia to jednak faktu, że zdaniem posła, należy podejmować działania związane z rozwojem aglomeracyjnych funkcji transportu kolejowego, zarówno w Toruniu i Bydgoszczy.
– Dialog między samorządem wojewódzkim, a Przewozami Regionalnymi, mający na celu wypracowanie najlepszych rozwiązań dla mieszkańców województwa, jest jak najbardziej słuszny. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż samorząd wojewódzki podejmuje szereg działań związanych z rozwojem kolei aglomeracyjnej. W rozwiązania te angażują się także samorządy Torunia i Bydgoszczy, które są m.in. beneficjentami projektów realizowanych w ramach BiT City. Stworzenie Szybkiej Kolei Metropolitalnej BiT City będzie kluczowe do właściwego skomunikowania Bydgoszczy i Torunia. Dlatego bardzo ważna jest także integracja miejskich systemów transportu z siecią kolejową, dzięki czemu przy użyciu Biletu Metropolitalnego będzie można sprawnie podróżować po obszarze bydgosko-toruńskiej metropolii – dodaje poseł Szymański.