Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
24-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Szykują wsparcie dla ERTMS i intermodalu z KPO
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Ministerstwo Infrastruktury opublikowało dwa projekty w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie transportu w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Pierwszy dotyczy transportu intermodalnego, drugi - wyposażania pojazdów w ERTMS.

Mimo tego, że na KPO czekamy już właściwie od dwóch lat, ministerstwo zdecydowało się radykalnie skrócić konsultacje społeczne - do zaledwie pięciu dni w przypadku pierwszego rozporządzenia i dziesięciu dla drugiego z nich. Jak czytamy w wyjaśnieniu, skrócenie terminu spowodowane jest m. in. potrzebą ogłoszenia prekwalifikacji w 1 kwartale 2023 roku (który to kwartał i tak już się skończył, a prekwalifikacje ogłoszono 11 kwietnia - przyp. JM) dla naboru konkursowego na mocy porozumienia MI i CUPT z… 17 lutego tego roku oraz koniecznością notyfikacji Komisji Europejskiej.

Jak wyjaśnia ministerstwo, rozporządzenie ma umożliwić kontynuację wsparcia dla sektora transportu intermodalnego na zasadach zbliżonych do poprzedniej perspektywy unijnej. Chodzi tu o zgodność m. in. z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej. Przewidywana alokacja finansowa w ramach KPO na wsparcie przedsięwzięć z zakresu transportu intermodalnego wynosi ok. 175 mln euro, które zostaną przyznane w konkursach.

Podobny cel przyświeca kolejnemu rozporządzeniu, które ma umożliwić udzielanie pomocy publicznej na wyposażanie pojazdów kolejowych w Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS). Według założeń, ma to pozwolić kupić i zainstalować 180 urządzeń pokładowych ERTMS, a dotacja na ten cel wyniesie 450 mln zł. Tu również przewidziano konkursy. W Polsce w 2022 r. jedynie 526 pojazdów kolejowych było wyposażonych w system ETCS, podczas gdy liczba wszystkich pojazdów kolejowych będących w dysponowaniu przewoźników kolejowych wynosiła 5238 sztuk.

Swoje uwagi do rozporządzenia dot. intermodalu w ramach konsultacji społecznych złożyło Forum Kolejowe Railway Business Forum. Postuluje ono, żeby dopuścić zakup taboru używanego, jeśli przedsiębiorca nie jest poolem taborowym - obecne zapisy są niejasne w tej kwestii. RBF jest również zdania, że powinien zostać dopuszczony zakup lokomotyw z silnikiem dojazdowym, które wprawdzie nie spełniają wymogu całkowitej bezemisyjności, ale jako całość dają duże oszczędności w emisjii względem modelu lokomotywa elektryczna plus manewrowa. 
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Tabor i technika

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Jakub Madrjas 20 czerwca 2023

ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT

Prawo i polityka

Wspólny system biletowy nie powstanie w ramach KPO

Biznes

Produkcja na ostatnią chwilę. Jaki harmonogram zakupu taboru z KPO?

Prawo i polityka

Ponad 2 miliardy na tabor. CUPT ogłasza duży konkurs za KPO

Prawo i polityka

Zobacz również:

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Tabor i technika

Małopolska przebija Mazowsze. Chce kupić nawet 56 nowych pociągów

Jakub Madrjas 20 czerwca 2023

ProKolej: Bałagan w kryteriach konkursu taborowego CUPT

Prawo i polityka

Wspólny system biletowy nie powstanie w ramach KPO

Biznes

Produkcja na ostatnią chwilę. Jaki harmonogram zakupu taboru z KPO?

Prawo i polityka

Ponad 2 miliardy na tabor. CUPT ogłasza duży konkurs za KPO

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5