W Szkocji rozpoczęły się przygotowania do przetargu o niespotykanej w naszym kraju skali. Tamtejsze ministerstwo transportu chce powierzyć przewozy na liniach kolejowych na 10 lat. Szacowana wartość zamówienia to 6,15 miliarda funtów – 31 miliardów złotych.
Przetarg zorganizuje agencja Transport Scotland należąca do Ministerstwa Transportu Edukacji i Przedsiębiorczości. Opublikowane zostało już pierwsze ogłoszenie informacyjne, mające zapoznać rynek z ofertą. Sam przetarg planowany jest na styczeń 2014 roku i potrwa do października. Umowa z operatorem będzie obowiązywać od kwietnia 2015 roku. TS zaznacza, że przyjmie ofertę jedynie wykwalifikowanego i doświadczonego operatora. Postępowanie będzie prowadzone w formie dialogu konkurencyjnego, w którym ma uczestniczyć od 3 do 5 podmiotów. Szacunkowa wartość zamówienia to 6,15 miliarda funtów szterlingów.
Od 2004 roku przewozy pasażerskie w Szkocji prowadzi First ScotRail, prywatny przewoźnik z grupy First. Powstała ona z połączenia prywatyzowanych w latach 80–tych przedsiębiorstw transportu autobusowego. Franszyza na przewozy została udzielona na 10 lat. Obecna franszyza ScotRail obejmuje prowadzenie Caledonian Sleeper Service, łączących szkockie miasta ( Aberdeen, Fort William i Inverness, oraz Edynburg i Glasgow z Londynem. Nie zostaną one ujęte w głównym postępowaniu – na ich obsługę zorganizowany zostanie oddzielny przetarg. Zamówienie obejmie zatem tym razem jedynie obsługę krajowych linii pasażerskich w Szkocji – pociągów dalekobieżnych łączących Glasgow, Edynburg, Inverness, Aberdeen, Perth, Dundee i Sterling, oraz podmiejskich, regionalnych i turystycznych. Istnieje jednak możliwość dołączenia wspomnianych połączeń międzynarodowych do franszyzy – jeżeli oferty na ich obsługę nie będą zadowalające.
Jak podaje ministerstwo, w rozkładzie jazdy 2011/2012 franszyza ScotRail przyniosła 614 mln funtów przychodów (z czego 298 mln stanowiły rządowe dotacje), przy kosztach operacyjnych wysokości 589 mln funtów. Nowy franczyzobiorca będzie musiał wypełnić program elektryfikacji sieci EGIP a przede wszystkim – zamówić nowy tabor, zgodny z wymaganiami tegoż programu. Ministerstwo oczekuje również transferu większości (lub wszystkich) pracowników First ScotRail do nowego przewoźnika.